Întrebările pe care trebuie să le puneţi candidatului la un interviu de angajare

 

Cu ocazia unui interviu de angajare, cele mai frecvente întrebări pe care le veţi pune potenţialilor candiaţi se vor referi la experienţă, trăsăturile personalităţii, planuri şi ambiţii.

Întrebările pot fi grupate în mai multe categorii precum: evaluarea personalităţii, competenţe concrete, muncă în echipă, competenţe generale, comportamentul faţă de carieră, educaţie, planificare, comunicare, leadership... Prin aceasta veţi obţine o imagine totală despre candidatul care se află în faţa dvs. Notaţi tot ceea ce observaţi, precum şi răspunsurile pe care le dă candidatul. Astfel vă veţi facilita întregul proces de selecţie şi alegere a candidatului adecvat. O informare bună este cheia de a ajunge la un angajat excelent. Dorinţa dvs. este de a alege un candidat care, cu calificările pe care le are şi cu trăsăturile caracterului său, corespunde cel mai bine locului de muncă pentru care este şi deschis concursul. O alegere bună a personalului asigură o părăsire mai mică a companiei, oameni mai motivaţi şi un loc de muncă mai bun. Costurile unei alegeri proaste a personalului sunt uimitoare.

Întrebările care urmează mai jos sunt unele tipice celor care se folosesc pentru determinarea performanţelor candidatului:

Evaluarea personalităţii

  • Care sunt cele mai pozitive trăsături personale ale dvs.?
  • Care sunt trăsăturile negative pe care le posedaţi? 
  • Cum influenţează trăsăturile negative menţionate realizarea anumitor rezultate? 
  • Ce vă motivează pentru a realiza succes? 
  • Care sunt principalele dvs. realizări? 
  • Cum v-ar fi descris şefii dvs.? 
  • Care este cel mai creativ lucru pe care l-aţi făcut până acum? 

Competenţe concrete 

  • Descrieţi o situaţie când a trebuit să convingeţi pe cineva să facă ceva. 
  • Îmi puteţi da un exemplu al situaţiei când nu aţi reuşit să convingeţi pe cineva. Ce aţi învăţat din aceasta? 
  • Ce faceţi atunci când aveţi dreptate şi când  nimeni nu este de acord cu dvs.?

Competenţe generale

  • Care sunt situaţiile în care vă descurcaţi greu? 
  • Descrieţi situaţia în care aţi trebuit să lucraţi sub presiune. Ce aţi făcut pentru a micşora această presiune? 
  • Care este ce mai mare dezamăgire a dvs.? Cum aţi reacţionat la aceasta?
  • Aţi avut vreodată probleme muncind cu vreun coleg? Cum v-aţi descurcat dacă au existat probleme? 

Comportamentul faţă de carieră, job şi angajator

  • Ce relaţie aţi avut cu şeful la fostul loc de muncă? 
  • Ce v-a plăcut cel mai mult/mai puţin la fostul loc de muncă? De ce? 
  • Cât de bine ştiţi să folosiţi calculatorul? 
  • Ce ştiţi despre această companie? 
  • Cât va fi salariul pe care îl aşteptaţi? 
  • Ce credeţi despre orele suplimentare? 
  • Vă place să lucraţi într-un interval de timp exact determinat? 
  • De ce vreţi să părăsiţi compania în care lucraţi momentan? 
  • Care este scopul dvs. în carieră? 
  • Aveţi recomandări din partea angajatorilor precedenţi? 
  • Descrieţi-mi conceptul dvs. de profesionalitate. 
  • Unde aţi vrea să fiţi peste 5 ani? 

Educaţie

  • Care este cel mai înalt nivel de educaţie pe care îl aveţi?
  • De ce aţi ales tocmai această facultate? 
  • Care a fost obiectul dvs. preferat? Din ce cauză?
  • Care a fost cel mai nepreferat obiect al dvs.? Din ce cauză?  
  • Doriţi să vă îmbunătăţiţi cunoştinţele, respectiv vreţi să continuaţi şcolarizarea? 

Munca în echipă

  • Descrieţi echipa în care aţi lucrat - care a fost contribuţia dvs.? 
  • Ce probleme aţi avut în echipă - cum sunt rezolvate aceste probleme? 
  • În ce mod aţi fi ales echipa care ar fi lucrat cu dvs. la un anumit proiect?

Comunicare

  • Descrieţi-mi o prezentare pe care aţi avut-o. De ce aţi fost mândri, ce aţi fi schimbat? 
  • Cum aţi fi definit competenţele dvs. de comunicare? 

Leadership

  • Ce înseamnă pentru dvs. un lider? 
  • În ce mod aţi fost până acum lider?
  • Descrieţi liderul dvs. ideal. 

Planificare

  • Descrieţi situaţia în care a trebuit să planificaţi ceva - ce proces aţi utilizat? 
  • Cum vă regăsiţi când trebuie să faceţi mai multe lucruri dintr-o dată?
  • Descrieţi situaţia în care aţi ajuns la o soluţie inovativă pentru o anumită problemă.

 

Există întrebări a căror formulare exactă ajută cu ocazia evaluării candidatului. De aceea, evitaţi întrebări închise, de genul: "Puteţi lucra sub presiune?". O întrebare corectă ar fi: "Ce credeţi despre lucrul sub o anumită presiune?". Întrebările care tind spre alegerea între unele alternative grele, se folosesc pentru evaluarea accesului candidatului la aducerea deciziilor, de exemplu: "Ce credeţi că este mai puţin rău, defraudarea sau falsificarea?". Există şi întrebări prin care puteţi crea confuzii la oamenii care sunt întotdeauna de acord. De exemplu: "Întotdeauna am crezut că serviciul clientului trebuie să înceapă abia după plătirea tuturor facturilor, sunteţi de acord cu mine?" Cu ocazia creării unor astfel de întrebări este de dorit a fi creativi şi de a cunoaşte psihologia personalităţii.

Motivele pentru alegerea unui candidat trebuie să se bazeze pe îndeplinirea criteriilor de alegere, pe referinţele lui, pe îndeplinirea cerinţelor din descrierea locului de muncă, şi nu pe anii de experienţă sau deoarece candidatul ales este mai comunicativ decât ceilalţi candidaţi.

De aceea, abilitatea de a intervieva este una dintre cele mai importante trăsături ale unui manager HR.

Autorul textului: Miroslav Zorić

Vezi toate textele din Baza de cunoştinţe » Vezi textele în această categorie »
Poate v-ar interesa aceste articole
Cum să realizaţi un management de succes al clienţilor cheie? Marketing Memo
Cum să rezolvați reclamațiile clienților? Căştiguri care îţi taie respiraţia

Abilităţile de afaceri care vă garantează profituri mari

Am pregătit pentru dvs. un document cu sfaturi şi cu descrierea abilităţilor de afaceri care vă garantează profituri mari, indiferent de ocupaţia dvs. Pentru a prelua raportul, daţi clic aici.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2018/19 este în curs

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.