Sesiunea de înscriere pentru generația 2019/2020 la BusinessAcademy este în curs

Comunicarea verbală și nonverbală în cadrul organizației

Relațiile dintre oameni în cadrul unei organizaţiei și în general în viață, depind de cât de mult reușesc să comunice între ei. Pentru a avea o comunicare de succes, este necesar ca expeditorul să transmită mesajul într-un mod pe care destinatarul îl va înțelege. Destinatarul, pe de altă parte, trebuie să dispună și el de abilităţi de comunicare, iar acest lucru se referă în mare măsură la dispoziția lui de a asculta. Adesea, în general în viață dar şi la serviciu, ne împiedică nerăbdarea, graba, atitudinea negativă, stereotipurile, prejudecățile, dar și caracteristicile propriei personalități.

De multe ori lipsa argumentelor în comunicare este înlocuită de un ton ridicat, strigăte, digresiuni, care nu fac decât să îngreuneze comunicarea, să creeze o atmosferă neplăcută, se ne îndepărteze de subiectul conversației...

Comunicare verbală și nonverbală

Comunicarea verbală și nonverbală sunt forme de comunicare care au loc zilnic, indiferent de organizația în care sunteţi angajaţi. Cunoașterea regulilor de bază vă va ajuta să fiţi mai eficienţi în procesul de comunicare și să vă asigurați că mesajul pe care doriți să îl transmiteţi va fi înțeles corect.

Comunicarea verbală

Comunicarea verbală este comunicarea care se desfăşoară prin schimbul de cuvinte și de mesaje corespunzătoare. Mesajul trebuie să fie clar, să aibă o structură corespunzătoare și să fie adaptat celui căruia îi este destinat. Pentru ca comunicarea verbală să fie eficientă, este necesar să utilizați termeni cunoscuţi în timp ce utilizarea termenilor de specialitate se recomandă doar atunci când sunteți destul de siguri că cealaltă parte implicată în comunicare vă va înțelege.

comunicarea verbală și nonverbală

Comunicarea nonverbală

Comunicarea nonverbală este comunicarea care nu se exprimă prin cuvinte, ci prin gesturi, tonul vocii, diferite expresii faciale etc. Comunicarea nonverbală este foarte importantă deoarece modul în care se transmite un mesaj poate spune multe despre emiţător și despre conținutul mesajului.

Un număr foarte mare de informații se transmit prin intermediul comunicării nonverbale, mai precis prin „limbajul trupului”, prin expresiile faciale, tonul vocii, mișcări, modul în care stăm, mergem sau ne exprimăm emoțiile, trăsăturile de caracter, temperamentul... De obicei, adulții nu comunică public tot ceea ce gândesc și din acest motiv semnele nonverbale sunt mult mai fiabile dacă reuşim să le interpretăm. Comunicarea non-verbală este, de asemenea, foarte importantă în relațiile dintre şefi și colaboratorii, în relațiile cu clienții, partenerii de afaceri și cumpărătorii.

Orice tip de comunicare am utiliza, este important ca destinatarul și expeditorul mesajului să vorbească „aceeași limbă” – un jargon de afaceri dezvoltat care accelerează comunicarea și, în același timp, este o barieră pentru cei din afară.

Putem, deci, concluziona că, pentru o comunicare cu succes, este necesară răbdare, înțelegere reciprocă, apreciere și respect.

Comunicarea verticală, orizontală şi comunicarea cu mediul

Comunicarea verticală în cadrul organizației este de obicei în două sensuri: de sus în jos și de jos în sus.

Canalul de sus în jos reprezintă calea prin care informațiile se transmit de la nivelurile superioare ale organizaţiei spre cele inferioare. În acest fel, comportamentul angajaților de la nivelurile inferioare este direcționat, în general, prin instrucțiuni.

Canalul de jos în sus se utilizează pentru a comunica reacţii la instrucțiunile primite, pentru transferul informațiilor autentice de la nivelurile ierarhice inferioare, care se referă la problemele curente din producție, la relațiile angajatului cu serviciul și organizaţia în general. Aceste canale de comunicare sunt deosebit de importante atunci când este vorba despre asigurarea calității.

Comunicarea orizontală se referă la transferul informațiilor între unitățile organizaționale și indivizi de la același nivel ierarhic, ceea ce reprezintă baza pentru o cooperare, muncă în echipă de calitate şi rezolvarea comună a problemelor.

O comunicare bună cu mediul (cu clienții, cumpărătorii, consumatorii...) stă la baza unei afaceri bune. Este singurul mod posibil de a cunoaște dorințele, cerințele și nevoile consumatorilor și de a încerca satisfacerea lor. Metodele disponibile diferă, începând cu percepția vânzătorului și examinarea chestionarului, până la angajarea experților pentru identificarea reclamațiilor consumatorilor.

Comunicarea inadecvată în cadrul organizației poate provoca numeroase probleme și consecințe care afectează calitatea procesului de lucru. Cel mai frecvent întâlnite consecințe ale comunicării nepotrivite sunt:

  • adoptarea unor decizii nepotrivite
  • neînţelegeri între indivizi şi unităţile organizaţionale
  • neînţelegerea obiectivelor organizaţiei
  • neînţelegerea posibilităţii privind îndeplinirea obiectivelor personale în cadrul organizaţiei
  • conflicte
  • rezistenţă privind schimbările în organizaţie
  • calitate slabă a produsului şi serviciilor
  • angajarea insuficientă a angajaţilor
  • coordonarea nepotrivită şi altele

Companiile care intenționează să-și îmbunătățească calitatea produselor și a serviciilor trebuie să aibă un sistem de comunicare și informare bine stabilit și dezvoltat. O atenție deosebită trebuie acordată stabilirii canalelor pentru înregistrarea reacțiilor consumatorilor, cumpărătorilor și clienților, apoi a informațiilor externe și, în special, a informațiilor interne ţintă a angajaților.

 

Vezi toate textele din Baza de cunoştinţe » Vezi textele în această categorie »
Poate v-ar interesa aceste articole
Cum să sistematizaţi procesul de afaceri? 5 tehnici de luare a deciziilor
3 metode de dezvoltare a imaginației Patru moduri în care să-ți eliberezi creativitatea
Dacă sunteţi interesat de ocupaţiile din acest domeniu, vedeţi programul: Management.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2019/20 este în curs

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.