Ce este marketingul şi ce este PR-ul?

Nu trece nicio zi fără să auzim măcar o dată expresiile marketing sau PR în mass-media, pe stradă, în mijloacele de transport public… Astăzi, fiecare a doua persoană pe care o cunoaștem este manager de relaţii cu publicul sau manager de marketing. Deşi toate aceste expresii au fost adoptate în limba noastră, există încă multe persoane care nu pot să le deosebească – ce este PR-ul şi ce este marketingul?


Se pare însă că nici mulţi oameni de ştiinţă nu au încă răspunsul corect la întrebarea cine face parte din cine – marketingul din PR sau PR-ul din marketing.


De aceea, vă prezentăm cele mai importante trei diferenţe dintre marketing şi relaţiile cu publicul, după care nu veți mai confunda niciodată aceste domenii.


1. Marketingul vinde produsul, PR-ul creează o reputaţie bună!

Acesta este aspectul principal care diferențiază cele două profesii. Dacă produceţi ciocolăţele, experţii de marketing vor face voia consumatorilor – vor crea reclame după dorința acestora, vor oferi gustul cerut de ei, însoțind toate acestea de o campanie de marketing puternică.
Pe de altă parte, experţi PR vor face această companie cât mai cunoscută şi mai onorabilă – ţinând cont de aspectul companiei şi al angajaţilor, de relaţiile interne şi relaţiile cu clienţii, vor născoci orice soluţie posibilă pentru companie dacă ceva începe să meargă prost. Reputaţie sau vânzări – obiectivul este simplu.

 

2. Marketingul câştigă banii companiei, PR-ul îi economiseşte!

Elementul principal care ține de activitatea şi supravieţuirea companiilor din întreaga lume este obţinerea profitului. Nu există nicio companiei pentru care acest aspect să nu fie cel mai important. Cât de des vedeţi zilnic reclama la detergent de rufe? În acest fel compania îşi vinde produsul şi face bani! Nu se numeşte fără motiv program de propagandă economică – marketing.

 

Care e treaba cu PR-ul? Cum, nu aduce bani companiei?

Aduce şi el, dar într-un mod complet diferit, deoarece se orientează mai mult pe economisire. Aşadar managerii de PR se străduiesc să dezvolte relaţii concrete cu grupurile ţintă (deseori întrețin relaţii bune și cu editorii din mass-media și astfel obțin publicitate gratuită). Vi s-a părut vreodată, citind ziarele, că un articol nu este tocmai o știre? Nu aţi greşit. Multe texte de PR pătrund în mass-media în aceste forme, pentru ca cititorii să le perceapă ca știri. Vi se pare confuz? :)


3. Marketingul ne convinge, nu PR-ul!

De câte ori pe zi auziţi o reclamă la un produs – de cinci ori, de zece ori? Unul din lucrurile fundamentale în marketing este repetiția. În acest mod până și un surd va reţine la ce produs se face reclamă şi care sunt caracteristicile acestuia. Blocurile de marketing sunt cele care ne conving. PR-ul nu are acest rol. Iată încă un exemplu – o agenţie de turism vrea să facă publicitate la o ofertă specială de călătorii într-o locație exotică.

Cine se va ocupa de asta?

Experţii în marketing vor lua cel mai mare billboard din oraş şi vor scrie pe el toate sloganurile cu care vor să ne convingă să călătorim doar cu ei, vor difuza și mai multe reclame pe programele tv… Dar, ce vor face cei de la PR? Aceștia vor contacta un editor de la unul din cele mai citite ziare, vor pregăti un text cu acest mesaj ascuns, dar nu foarte convingător şi îl vor publica. Care metodă v-a convins?

Deşi, în esenţă, aceste profesii sunt diferite, la fel ca toate sferele vieţii, se interconectează foarte des. Foarte rar veți întâlni o companie cu sector de marketing, dar fără PR şi invers. Dacă vreţi să vă construiţi propriul brand, cunoaşterea marketingului vă va aducă un câştig major, iar dacă vreţi ca brandul să supravieţuiască – aveți nevoie de PR.

Dacă vreţi să vă construiţi propriul brand, să învăţaţi cum se fac campaniile de PR sau să aflaţi care sunt cele mai mari trucuri de branding, citiți despre programele oferite de BusinessAcademy, unde prin exemple concrete veți învăţa multe de la cei mai buni experţi din aceste domenii.

Orice domeniu veți alege, un lucru e sigur – învăţarea şi înţelegerea modului cum funcţionează nu vă va plictisi nicio secundă!

  • 27.06.2016 10:21

Comentariu