Analiza SWOT

// Colţul experţilor în marketing şi al vânzătorilor

S - Strengths (puteri)

W - Weaknesses (slăbiciuni)

O - Opportunities (oportunităţi)

T - Threats (ameninţări)

 

Ce este analiza SWOT?

Analiza SWOT este o tehnică de marketing aflată la dispoziţia companiilor, care le permite să evite „miopia” în afaceri şi să fie pregătite pentru viitoarele provocări.

Este un concept care vă permite să analizați sistematic amenințările și oportunităţile din mediul de afaceri și le adaptați la părțile puternice și slabe ale companiei.

Utilizând analiza SWOT, companiile se pot concentra cu ușurință asupra zonelor în care știu că sunt puternice, precum și asupra acelora unde se găsește cel mai mare potențial.

Analiza SWOT este o metodă care permite definirea afacerii pe baza factorilor care au cea mai mare influenţă asupra ei.

În primul rând, este necesar să fie identificate părţile puternice și slabe ale companiilor (caracteristicile interne și capacitățile afacerii), iar apoi oportunităţile şi ameninţările exercitate de mediu (factorii independenți de organizație).

Analiza SWOT constă în evaluarea punctelor forte (a puterilor), a slăbiciunilor, oportunităţilor şi ameninţărilor care pot apărea în timpul conducerii unei afaceri. Fiecare dintre acești factori trebuie analizat cu atenție pentru a oferi cele mai bune soluții posibile.

analiza SWOT

Oportunitățile și amenințările fac parte din viață. Este important să evaluați situația din mediul apropiat, dar şi din întreaga lume. De exemplu, unele afaceri se menţin mai uşor chiar şi în recesiune, nu doar atunci când este timpul potrivit pentru afaceri. Aceste aspecte pot avea o importanţă majoră. De asemenea, oportunităţile şi ameninţările pot avea o natură foarte personală. De exemplu, obligaţiile parentale pot fi o problemă deoarece îl forțează pe antreprenor să nu ofere suficient timp cerințelor afacerii.

O analiză SWOT tipică poate fi ilustrată printr-un pătrat cu patru câmpuri în care se definesc cei patru factori.

 

1. Putere – punctele forte ale afacerii

În primul câmp al analizei SWOT se răspunde la următoarele întrebări: De ce are compania succes? Ce anume o face să funcționeze bine? De ce sunt clienții mulțumiți de colaborarea cu compania?

Punctele forte pot fi experiența în producția pe termen lung, o gamă largă de produse, grad înalt de utilizare a capacităților, produse de înaltă calitate, o colaborare dezvoltată cu rețeaua de distribuție, servicii de calitate, reputaţia pe piaţă, management calificat etc.

2. Slăbiciune – punctele slabe (reduse) ale afacerii

Punctele slabe pot uneori să influenţeze în mod semnificativ productivitatea și performanța afacerii, producţia sau lipsa de resurse, capacitățile și oportunitățile. Ce trebuie să îmbunătățim în afacere (ieşirea pe piață, resursele, managementul, controlul)? Ce trebuie să modificăm? Există găuri în afacere? Dacă da, unde? Ce trebuie să întreprindem pentru a îmbunătăți performanța? Ce fac concurenții mai bine decât noi?

Trebuie să definim cât mai multe slăbiciuni, să nu le ignorăm, să facem o listă cu toate greşelile, omisiunile și neajunsurile pe care le putem identifica cu scopul de a le elimina.

Punctele slabe ale afacerii pot fi tehnologia învechită, capacitățile mici de producție, preţurile mari ale forței de muncă, produsul necompetitiv, neadaptarea la piață, un design slab al ambalajului produsului etc.

Analiza SWOT, ce este analiza SWOT

3. Oportunităţile din mediu

Cel mai ușor mod de a reuşi este să răspundem la întrebările: Care sunt oportunităţile pentru dezvoltarea afacerii? Ce își doresc clienții și nu primesc de la concurență?

În privinţa utilizării oportunităţilor de pe piaţă, este necesar să cunoaşteţi tendinţele din sectorul de afaceri în ceea ce priveşte piaţa, concurenţa, tehnologiile etc.

Oportunităţile de afaceri pot fi: revigorarea activităților economice, revigorarea activităților din aceeaşi ramură, modificarea reglementărilor, majorarea consumului de produse, creșterea puterii de cumpărare a populației etc.

4. Pericole – ameninţările din mediu

Pericolele sunt cele împotriva cărora trebuie să ne îndreptăm eforturile de menținere a afacerilor și de avansare pe piaţă.

Aici trebuie să răspundeți la întrebările: Cum acţionează concurența pentru a înlătura compania dumneavoastră de pe piață? Cum acţionează concurența pentru a împiedica creșterea și dezvoltarea companiei dvs.? Cum reacționează concurența la progresul companiei dumneavoastră? Care sunt tendințele de pe piață care dăunează afacerii dumneavoastră?

Pericolele din mediu sunt: tendințele nefavorabile pentru activitatea din domeniul în care vă desfăşuraţi activitatea, consolidarea concurenţei străine şi autohtone, existenţa pieţei negre, inexistenţa unei strategii de dezvoltare, reglementările legale, inflaţia, preţul ridicat al mijloacelor financiare etc.

Analiza SWOT poate fi destul de subiectivă. Foarte rar se întâmplă ca două persoane să analizeze compania în același mod. Prin urmare, trebuie să fie utilizată ca un ghid particular în afaceri. Trebuie să fie scurtă, simplă și întotdeauna efectuată în comparație cu concurența. A munci prudent înseamnă a ști unde te găseşti astăzi și unde te poți găsi în viitor, iar analiza SWOT este un mare ajutor în acest sens.

Dacă încercați să o elaborați prima dată, exemplul analizei SWOT vă poate ajuta ca o îndrumare pentru a verifica dacă ați inclus toate elementele necesare, dar crearea sa este diferită de activitate și de mulți alți factori.

Diferite exemple din practica analizei SWOT arată că nu se poate defini întotdeauna singurul mod corect de creare a acesteia, deoarece factorii interni și externi, precum și șansele și amenințările observate vor varia de la caz la caz.

Pentru a efectua cu succes o analiză SWOT, vă pot ajuta următoarele sfaturi:

  1. Nu există o situație pentru care nu este de dorit să faceți o analiză SWOT.
  1. Tema poate să conțină doar un element care se descrie.
  1. Rețineți: puterile nu pot fi negative, slăbiciunile nu pot fi pozitive.
  1. Trebuie să cunoașteți poziția exactă în funcție de cine sau despre ce este vorba în analiza situației.
  1. Să definiți cât mai real puterile și slăbiciunile.
  1. Fiți obiectivi în evaluarea ocaziilor și a pericolelor din mediul extern.
  1. Fiți clar pentru fiecare element al analizei.
  1. Separați fără echivoc factorii externi de cei interni.
  1. Fiți pregătit să faceți față eventualelor dezavantaje, care până atunci au fost acoperite.



Vezi toate textele din Baza de cunoştinţe » Vezi textele în această categorie »
Poate v-ar interesa aceste articole
Căştiguri care îţi taie respiraţia 23 de sfaturi pentru atragerea mai multor clienţi prin mica publicitate
10 porunci manageriale Metodologia feedback-ului
Dacă sunteţi interesat de ocupaţiile din acest domeniu, vedeţi programul: EntrepreneurshipManagement şi Marketing and Marketing Management.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2018/19 este în curs

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.