Cum descoperă orientarea profesională dac sunteți antreprenor sau manager?

A trecut de mult vremea când un angajat avea un singur job stabil unde lucra toată viața. Astăzi toată lumea face mai multe activități indiferent dacă este vorba de mai multe joburi pe care le schimbă într-o carieră sau de mai multe joburi în același timp.

Se știe că alegerea greșită a jobului poate crea nemulțumire, nervozitate și uneori chiar și accidentări. Alegerile proaste în carieră reduc productivitatea, venitul și, în final, creează probleme psihice și fizice.

Uneori se întâmplă ca un tânăr să creadă că și-a găsit jobul dorit, dar imediat după aceea să se îndoiască de decizia luată, ceea ce îi scade încrederea în sine. Nesiguranța, frica, lipsa de încredere în sine sunt doar câteva dintre problemele tinerilor legate de alegerea drumului în viață.

Decizii în carieră

Astăzi, foarte mulți aleg să studieze ceea ce îi interesează și le place, motiv pentru care studiul nu li se pare greu. Însă, problemele apar după aceea. Când și-au ales disciplina de studiu, nimeni nu s-a gândit la cererea pieței. Studenți excelenți, capabili și cu calificare înaltă în domeniul lor nu reușesc să își găsească un job, așadar se văd obligați să piardă timp, bani și energie pentru a se recalifica și a se adapta la oferta de pe piața muncii.

În aceeași ordine de idei, vă prezentăm exemplul angajaților de succes într-o companie, de obicei, pe poziția de manager, care vor să-și încerce norocul în antreprenoriat, deși succesul lor era mult mai mare când lucrau pentru alții. Din păcate, observă acest lucru mult mai târziu. Își dau demisia, își înființează firma de antreprenoriat, investesc energie și bani, își plătesc impozitele, iar rezultatul întârzie să apară.

Din toate aceste motive, e foarte bine ca atunci când luați decizii profesionale să apelați la un psiholog care oferă un program de orientare profesională. Testările pot anticipa greșelile și reduc riscul unei alegeri greșite care creează dezorientare profesională. Astfel, cu ajutorul psihologului, drumul în carieră și dezvoltarea profesională a individului primesc o direcție clară spre succes.

Ce înseamnă orientare profesională? 

Orientarea profesională se referă la instrumentele cu care un psiholog te poate ajuta să-ți găsești vocația, și anume teste care evaluează capacitatea, obiceiurile de muncă, motivația, interesele și personalitatea. După testare, urmează o discuție și, în final, psihologul îți recomandă profesiile care ți se potrivesc. În funcție de capacitățile, talentele și interesele personale, psihologul propune un domeniu de activate, luând în considerare direcțiile de pe piața muncii, cererea de anumite locuri de muncă, câștigurile etc. Întotdeauna va oferi mai multe opțiuni, dintre care vei alege singur.

Acest tip de testare este recomandat multor grupuri de persoane: absolvenților, celor indeciși sau celor care au întrebări, celor care care schimbă școlile sau ocupațiile, studenților care au probleme cu susținerea examenelor, șomerilor care vor o recalificare, căutând locuri de joburile suplimentare, persoanelor care inițiază o afacere personală sau celor care au nevoie de confirmarea alegerii profesionale etc.

Orientarea profesională îi poate ajuta și pe viitorii liceeni, studenți, șomeri, dar și pe cei care vor să se consulte cu privire la dezvoltarea profesională. Prin urmare, s-au dezvoltat două tipuri de orientare profesională.

1. Orientare profesională primară
Acest tip de orientare profesională este destinat persoanelor tinere care se află încă în sistemul școlar. Adesea, această testare se aplică și tinerilor aflați la primul job. Deciziile cu privire la orientarea profesională nu trebuie tratate cu ușurință și nici lăsate exclusiv în seama copiilor sau doar a părinților. Alegerea profesiei unui tânăr este influențată, pe lângă părinți, și de către prieteni și colegi, de mass-media, trenduri, „idoli” etc., iar în aceste situații judecata reală și obiectivă a capacităților, caracteristicilor, abilităților și intereselor individului lipsește.

2. Orientarea profesională secundară
Spre deosebire de orientarea profesională primară, cea secundară este dedicată persoanelor care își schimbă profesia sau cărora li se schimbă fișa postului.

Consultanță în carieră cu specialiști

Orientare și consiliere în carieră

Managementul carierei este util și mai mult decât binevenit în momentele în care un angajat stagnează sau nu este mulțumit de rezultatele pe care le obține. După cum am spus, această nemulțumire se reflectă și în viața privată. Îi dispare elanul de muncă și entuziasmul de a se implica în proiecte vechi sau noi. În astfel de momente cel mai bine este să ceară ajutor de specialitate. Profesioniștii pot descoperi rapid potențialul pentru succes pe care un angajat nu îl vede.

Sintagma „orientare și consiliere în carieră” a apărut în anii ' 70 ai secolului XX, în paralel cu noțiunea deja existentă de orientare profesională. Pe lângă aceasta, a fost organizat un sistem de activități sociale și profesionale, care permite angajatului să ia mai repede o decizie legată de gestionarea carierei sale. Consilierea oferă mai multe beneficii precum: descoperirea blocajelor și a piedicilor în drumul spre succes, precum și transformarea dezavantajelor unei personalități profesionale în avantaje. Adesea, aceste programe sunt folosite de către companiile de succes pentru a-și motiva angajații și pentru a-i ajuta să avanseze în carieră.

În cadrul programului de consiliere și orientare în carieră, individul primește recomandări privind abilitățile pe care trebuie să și le îmbunătățească, informații cu privire la pregătire și cursurile care trebuie finalizate pentru creșterea competenței și a siguranței în muncă. Și poate cel mai important lucru – orientarea în carieră oferă răspuns la întrebarea care îi chinuie pe toți cei care vor să-și înceapă propria afacere – ești antreprenor sau nu?

Orientare profesională: manager vs. antreprenor 

După o anumită perioadă de timp petrecută pe o anumită poziție, mulți angajați dobândesc suficientă experiență și vor să-și schimbe sau să-și redirecționeze cariera. În astfel de situații, au la dispoziție două drumuri: pot să părăsească locul de muncă și să lucreze pentru ei ca antreprenori sau pot să continue să lucreze pentru alții.

Orientarea profesională ne poate ajuta foarte mult să descoperim potențialul pe care îl ascundem în noi. Chestionarele de capacitate, interese, motivație și abilități ne pot ajuta să decidem dacă este mai bine pentru noi să lucrăm pentru alții sau pentru noi înșine.

De aceea, vă prezentăm câteva dintre cele mai specifice caracteristici personale ale managerilor și ale antreprenorilor. Dacă recunoașteți unele dintre ele în propria persoană, folosiți-le ca stimulent pentru a căuta confirmarea unui expert sau pentru a analiza mai serios opțiunea de a urma o carieră de lider de succes.

Crearea unui plan profesional

Caracteristici personale: manager vs. antreprenor 

Între manageri și antreprenori (lideri) există anumite diferențe, deși există și anumite similitudini în ceea ce privește caracteristicile personale. Câteva dintre trăsăturile personale sunt influența pe care o exercită asupra altor persoane, căutarea de soluții la diverse probleme, planificarea sistematică, sistematizarea, concentrarea pe obiective, nevoia de cercetare, persistența. Dar pe lângă toate astea, caracteristicile managerului se reflectă cel mai mult în capacitatea sa de a gestiona și integra toate funcțiile dintr-o companie. La polul opus, antreprenorul se evidențiază prin caracteristici ale personalității care au puterea de a-i motiva pe ceilalți prin viziune și idei creative.

Caracteristicile dominante ale unui manager sunt încrederea și organizarea, pe când cele ale unui antreprenor (lider) sunt mult mai multe. Caracteristicile antreprenoriale sunt în primul rând creativitatea și încrederea în sine, orientarea spre risc, persistența, caracterul extrovertit, intuiția. Caracteristicile personalității, precum productivitatea sub presiune, empatia sau responsabilitatea sunt prezente într-o măsură mai mare sau mai mică în ambele profiluri profesionale.

Interese: manageri vs. antreprenori 

Managerul este un angajat care rezolvă cererile fondatorilor sau ale managementului superior. De aceea, se poate spune că managerii își aduc contribuția, prin munca și devotamentul lor, nu doar la activitatea companiei și a subordonaților, ci, indirect, și la întreaga comunitate. Spre deosebire de manageri, antreprenorul este persoana cea mai importantă și responsabilă din companie. Interesele unui lider sunt mult mai vaste și nu se referă doar la momentul de față, ci și la viitoarele direcții ale pieței. Toate acestea depășesc obligațiile unui manager care coordonează intern resursele umane și procesele pentru a îndeplini planurile și obiectivele stabilite ale companiei.

Interesul principal al fiecărui manager trebuie să fie legat de industria în care compania își desfășoară activitatea și de fluxurile din profesie. De exemplu, managerul de dezvoltare trebuie să fie interesat și să urmărească fluxurile din industria în care lucrează; managerul de marketing trebuie să urmărească trendurile în domeniul marketingului sau al plasării mărfurilor/produselor pe piață; managerul de relații publice trebuie să fie mereu la curent cu afacerile companiei pe care o reprezintă, dar și cu trendurile de pe piață.

Spre deosebire de anumite interese ale diferiților manageri de sector, interesele antreprenorului sunt orientate mai mult pe realizarea rezultatelor legate de inovație și de dezvoltarea de noi idei care corespund nevoilor pieței. Cu alte cuvinte, managerul este interesat să fragmenteze piața și se concentrează pe detalii, pe când antreprenorul este interesat de întregul proces și de toți factorii care influențează piața, direct sau indirect.

Antreprenorii se caracterizează mai mult decât managerii prin ambiție și concentrare pe analizarea noilor idei.

Alternative la deciziile profesionale

Motivații: manager vs. antreprenor

Adesea managerii sunt motivați de autoritatea pe care le-o conferă sarcina de administrare și lucrul bine făcut, care este rezultatul unei coordonări și organizări manageriale bune. De aceea, putem spune că principala motivație a unui manager, ca persoană responsabilă pentru munca altor persoane, este lucrul bine făcut și satisfacția subordonaților și a superiorilor.

Pe de altă parte, antreprenorii inițiază procesul de dezvoltare a unor produse/servicii sau de creare a unor produse/servicii complet noi care trebuie să satisfacă nevoile pieței. Cu alte cuvinte, antreprenorul este motivat de plasarea unor produse/servicii utile și necesare pe piață, ceea ce nu aduce imediat și profit.

Totuși, ambele poziții caută succesul și progresul în afaceri, respectiv ambele tipuri de personalitate se bazează pe automotivație. Adesea, antreprenorul știe să motiveze și alte persoane, lăsându-se condus câteodată doar de intuiție. De multe ori, liderul nu se bazează prea mult pe colegi sau pe management atunci când vrea să-și „lanseze” ideea. El acționează mai mult independent. De multe ori se spune că un antreprenor își privește munca ca pe „propriul copil”, de unde tragem concluzia că dăruirea și credința în ideea antreprenorială sunt o premisă pentru luarea deciziilor, acționarea și administrarea cu succes în cadrul responsabilităților manageriale.

Abilități: manager vs. antreprenor 

Abilitățile pe care managerul și antreprenorul le au în comun sunt abilitățile de comunicare și negociere (scrise sau verbale), abilitățile ascultării active și abilitățile analitice.

Ascultarea activă este foarte importantă atât pentru un manager bun, cât și pentru un antreprenor de succes. Grație abilităților de ascultare atentă, managerul înțelege problemele curente și cele viitoare și lucrează la soluționarea lor, iar antreprenorul înțelege mai bine nevoile și cererile clienților pe piață. Comunicarea este bidirecțională, deci este foarte important ca ambele poziții să dețină abilități clare și precise de comunicare cu proprii angajați, parteneri, fondatori, clienți. Succesul afacerii depinde foarte mult de o bună comunicare.

Foarte des, joburile necesită abilități de negociere și de convingere în comunicare. Aceste abilități se reflectă în mișcări tactice și diplomatice pe care managerii și antreprenorii, trebuie să le folosească ca să-și atingă obiectivul dorit.

Înainte de a lansa produsul/serviciul trebuie analizată piața. Ambele profiluri profesionale trebuie să posede abilități analitice pentru a realiza cât mai eficient obiectivele de afaceri.

Uneori copiii, chiar de foarte de vreme, manifestă trăsăturile caracteristice unui lider. Uneori nu suntem conștienți că suntem născuți pentru antreprenoriat deoarece împrejurările cotidiene și mediul ne orientează către un alt drum: să lucrăm pentru alții, nu pentru noi.

Abilităţile de afaceri care vă garantează profituri mari

Am pregătit pentru dvs. un document cu sfaturi şi cu descrierea abilităţilor de afaceri care vă garantează profituri mari, indiferent de ocupaţia dvs. Pentru a prelua raportul, daţi clic aici.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2019/20 este în curs

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.