Acest site folosește cookie-uri pentru analiză, conținut personalizat și publicitate. Folosind acest site, confirmați că sunteți de acord. Vezi detalii.OK

Scalarea afacerii: 7 provocări și amenințări care trebuie depășite

Nu este același lucru să conduci o firmă cu 5 și 50 de angajați. Pe măsură ce o afacere crește, modelul său de afaceri trebuie să se adapteze. Multe afaceri, după o perioadă de creștere accelerată, experimentează un colaps neașteptat, cauzat de aceeași creștere. Pentru a evita acest scenariu nefavorabil, potențialele amenințări ar trebui recunoscute și reacţionate în mod corespunzător.

Scalarea afacerii

Creștere VS scalare: care este diferența?

Pentru început, este important să înțelegeți că nu fiecare creștere este la fel. Deși multe companii se străduiesc să crească, motivele lor nu trebuie să fie aceleași și, prin urmare, nici tacticile folosite pentru a o atinge. Creșterea liniară și exponențială sunt două tipuri de bază de creștere, iar diferența cheie dintre ele este cantitatea de fonduri investite.

Creșterea liniară a afacerii este considerată o consecință a afacerilor bune. De obicei, apare după o infuzie continuă de noi resurse, adică capital, tehnologie sau angajați. Datorită investițiilor constante, veniturile afacerii sunt în creștere. Datorită necesității alocării continue a resurselor, creșterea liniară este o provocare de netrecut pentru multe companii. Prin urmare, unele companii decid să se extindă.

Scalarea este un tip de creștere exponențială care are loc fără investiții semnificative. Scopul scalării este de a crește veniturile în același timp cu menținerea sau reducerea costurilor. De exemplu, dacă o companie decide să automatizeze un proces, poate reduce semnificativ costurile cu forța de muncă și poate crește veniturile exponențial.

Care este momentul potrivit pentru scalarea afacerii?

Dacă sincronizarea nu este bună, nici scalarea nu va avea succes. La alegerea unui moment adecvat pentru scalarea afacerii, trebuie luați în considerare atât factorii interni, cât și cei externi, și abia apoi să începeți dezvoltarea unei strategii de afaceri.

Cercetările arată că, atunci când se grăbesc cu scalarea, 3 din 4 afaceri eșuează. În loc să se concentreze pe dezvoltarea de produse, cercetarea pieței și optimizarea proceselor interne, companiile se focusează pe strategii de creștere a veniturilor. Companiile cad adesea în această capcană după o perioadă de afaceri de succes, care este o consecință a stării actuale a pieței. Tocmai de aceea este important să se țină cont de variabilele pe care compania nu le poate influența.

business-people

Înainte de scalare, o afacere ar trebui să-și evalueze în mod adecvat poziția pe piață, să-și corecteze deficiențele și să-și optimizeze produsul și infrastructura. Doar după ce stăpânește cu succes aceste sarcini, poate îndrăzni să facă pasul următor. Momentul potrivit pentru scalare este atunci când afacerea estimează că poate gestiona cu succes o creștere a volumului de muncă și poate funcționa durabil, indiferent de factorii de risc.

Pregătire, pregătire, pregătire

Revizuirea direcției strategice este cea mai bună modalitate de pregătire pentru scalare. O afacere poate opta pentru metoda analizei SWOT sau pentru o altă tehnică dovedită de revizuire a factorilor interni și externi. Analiza SWOT este o modalitate excelentă de a examina nu numai influențele externe asupra activității companiei, ci și slăbiciunile interne ale afacerii. Analiza SWOT detectează punctele forte, punctele slabe, oportunitățile și amenințările pentru domeniul de activitate al companiei și, pe baza acestor informații, poate fi creat un plan de afaceri eficient.

Pe lângă cercetarea mișcărilor pieței, a activităților de concurență și a cererii reale, se recomandă cercetarea noilor reglementări legale înainte de scalare. Obligațiile legale ale unei companii pot depinde de dimensiunea acesteia. Prin urmare, pentru o afacere de succes după o creștere exponențială, este important să cerceteze temeinic legea muncii, obligațiile față de angajați și alte reglementări care afectează afacerea.

Provocările și amenințările în procesul scalării

Nevoia de scalare poate face parte din modelul de afaceri al unei companii și poate apărea și ca urmare a presiunii de a menține competitivitatea pe piață. În orice caz, scalarea trebuie să fie un proces bine gândit, conform cu posibilitățile și capacitățile companiei. Cu o pregătire adecvată, pot fi evitate unele dintre cele mai frecvente provocări și amenințări care apar în procesul de scalare:

1. Dezechilibru financiar

Investițiile suplimentare sunt necesare pentru creșterea afacerii, indiferent că este liniară sau exponențială. Din momentul investiției până la returnarea banilor și la realizarea câștigurilor, poate trece o perioadă mai lungă sau mai scurtă de timp. Un dezechilibru în fluxul de numerar poate afecta ritmul și rezultatele creșterii, de aceea este necesară dezvoltarea unei strategii de afaceri sustenabile într-o perioadă financiară instabilă.

Analiza financiară și de investiție este practic un pas obligatoriu în pregătirea pentru scalare. Afacerea trebuie să evalueze cât de mult va avea intrări, câte ieșiri și cât de mult va putea funcționa sustenabil în perioada de tranziție. Dacă sunt necesare cheltuieli mai mari pentru a realiza scalarea, potenţialele soluţii sunt crearea unei surse suplimentare de venit, un împrumut bancar, investiţii private sau crowdfunding.

2. Optimizarea procesului

Procesele bine optimizate sunt esențiale pentru a sprijini procesul de scalare. În caz contrar, există riscul să apară diverse probleme — de la zgomot în comunicare la probleme de execuție, distribuție etc.

Pentru ca procesele să fie bine optimizate, acestea trebuie să fie fiabile, previzibile și simplu de înțeles și implementat. De asemenea, trebuie să ofere rezultatele așteptate cu fiecare iterație și să permită urmărirea ușoară a progresului.

Este important de reținut că nu toate procesele interne sunt scalabile și nu pot fi întotdeauna optimizate în mod adecvat pentru a îndeplini obiectivele de scalare. În acest caz, ar trebui găsite alternative mai bine optimizate care să sprijine dezvoltarea ulterioară a afacerii.

3. Suport pentru angajați

Pe măsură ce afacerea crește, cresc și responsabilitățile angajaților. Pentru ca angajații să nu experimenteze burnout, angajatorul trebuie să le ofere sprijin adecvat. În cazul în care suportul este absent, supraîncărcarea sau neînțelegerea direcției în care se mișcă compania în rândul angajaților poate duce la o scădere a motivației și la o decizie de încetare a cooperării.

business-people-smiling

Sprijinul pentru angajați poate fi realizat prin comunicare transparentă și angajarea la timp a noilor angajați care vor prelua o parte din noul volum de muncă. Un sistem de onboarding clar definit ar permite noilor membri ai echipei să se implice în cel mai scurt timp posibil, ajutându-i astfel pe alții. Dacă angajatorul decide să angajeze, este important ca aceasta să fie bine planificată. Recrutarea care apare din cauza situației în schimbare actuală nu face decât să destabilizeze echipa pe termen lung și să creeze nevoia unor viitoare reduceri de personal.

În procesul de scalare, pot apărea schimbări în rolurile angajaților, așa că este important să se definească precis și transparent pozițiile și responsabilitățile fiecăruia. În acest fel, numărul de greșeli este redus și responsabilitatea individuală este crescută.

4. Menținerea relațiilor cu clienții

În timp ce compania se concentrează pe cucerirea de noi piețe și realizarea de noi colaborări, relațiile cu clienții fideli sunt adesea neglijate. Deoarece scalarea necesită mult timp și resurse, este ușor să faceți greșeli, fie sub forma depășirii termenelor, fie în calitatea serviciului sau a produsului livrat. Clienții existenți pot fi obișnuiți să primească un anumit angajament și proactivitate, a căror absență poate fi o sursă de nemulțumire și un motiv de reconsiderare a cooperării continue.

Clienții noi și piețele noi poartă întotdeauna cu ei o doză de risc. Tocmai din acest motiv, compania nu trebuie să-și permită să riște cooperarea cu clienții fideli, pentru că aceștia s-au dovedit deja a fi o sursă stabilă de venit.

5. Pierderea focusului

La început, afacerile mici au de obicei doar câteva produse sau servicii de oferit. Portofoliul, producția și numărul de angajați cresc odată cu dezvoltarea afacerii, iar pe măsură ce compania tinde să se extindă, este ușor să se schimbe sau să se piardă concentrarea.

Chiar și atunci când cucerește noi teritorii de afaceri, compania trebuie să rămână în concordanță cu valorile sale. Toate aspectele strategiei de afaceri ar trebui să fie aliniate cu aceste valori. Cu o misiune și o viziune clar definite, nu există nicio abatere de la calea cea bună.

Comunicarea eficientă va ajuta toți angajații din companie să știe ce fac, de ce o fac și cum se încadrează ceea ce fac în obiectivele de bază ale afacerii. Pe lângă comunicarea eficientă, conducerea companiei ar trebui să asigure și utilizarea calitativă a resurselor. Acest lucru se aplică nu numai finanțelor și bugetelor, ci și gestionării eficiente a talentelor. Pentru ca scalarea să meargă fără probleme, conducerea trebuie să recunoască pozițiile către care ar trebui direcționați cei mai buni angajați ai lor, astfel încât potențialul și expertiza lor să fie utilizate în mod adecvat.

6. Efectuarea de reduceri

Dezvoltarea afacerii este de obicei asociată cu un fel de creștere — volumul de muncă, numărul de angajați sau numărul de clienți. Cu toate acestea, pentru o creștere exponențială de succes, uneori este necesar să se facă reduceri. Deși aceste decizii pot fi dificile, este important să se procedeze practic.

Antreprenorii cad adesea în capcană, crezând că scara este sinonimă cu creșterea. De fapt, creșterea poate însemna că compania a depășit un model de lucru și se dezvoltă într-o nouă direcție. În acel moment, trebuie să recunoașteți strategiile care nu mai funcționează, echipele care nu aduc venituri și angajații care nu se mai încadrează în cultura companiei.

Efectuarea de reduceri poate accelera transformarea afacerii. Pentru a vedea toate aspectele afacerii care împiedică mai degrabă decât ajută la scalare, este bine să faceți o evaluare generală a stării și direcției în care se mișcă compania.

7. Menținerea calității

Dacă o companie nu poate menține calitatea serviciului, a produsului sau a performanței la scalare, acesta este un indiciu clar că timpul de scalare este greșit. Pentru ca scalarea să aibă succes, este necesar să se asigure livrarea constantă a serviciului de aceeași calitate sau mai bună.

Automatizarea procesului este una dintre modalitățile de a menține calitatea chiar și cu un volum crescut de muncă. Introducerea (onboarding) de noi membri, relațiile cu clienții și managementul proiectelor sunt doar câteva dintre domeniile de lucru în care poate fi aplicată automatizarea. În acest fel, angajații beneficiază de timp pentru a îndeplini sarcini mai importante. În loc să facă lucruri repetitive manual, angajații se pot concentra mai mult pe a face treaba mai bine.

Când investește în tehnologii care vor permite automatizarea proceselor, trebuie luat în considerare modul în care aceste tehnologii vor funcționa în combinație cu cele deja utilizate. Puține companii folosesc un singur tip de software pentru muncă. Prin integrarea software-ului și a sistemelor, afacerile pot fi simplificate semnificativ. Mai puține canale de comunicare și mai puține instrumente separate vor permite o comunicare mai rapidă și mai eficientă și, prin urmare, o afacere mai bună.

Check list: sunteți pregătiți pentru o scalare de succes?

După o analiză amănunțită a afacerii și crearea strategiei, este timpul pentru acțiune. Dacă sunteți un antreprenor care intenționează să-și scaleze afacerea, această listă simplă de verificare vă va confirma că ați luat în considerare toți factorii.

  • Echipa voastră este bine informată și pregătită pentru un volum de lucru sporit.
  • Strategia voastră este strâns structurată și va asigura venituri consistente și previzibile.
  • Finanțele voastre sunt stabile și aveți venituri suficiente pentru a sprijini dezvoltarea afacerii.
  • Produsul vostru este bine dezvoltat și există o cerere reală pe piață pentru el.

Dacă mai aveți îndoieli cu privire la unele articole și aveți nevoie de sprijin pentru a vă gestiona afacerea, soluția este la doar câteva clicuri distanță. Dacă vă înscrieți la programul de Management strategic și operațional la BusinessAcademy, veți învăța să răspundeți provocărilor afacerii moderne și să mențineți un avantaj competitiv.

  • 26.01.2023 16:24

Comentariu