Acest site folosește cookie-uri pentru analiză, conținut personalizat și publicitate. Folosind acest site, confirmați că sunteți de acord. Vezi detalii.OK

Quiet quitting: Ce este fenomenul demisiei tăcute și cum să îl prevenim

Un fenomen tăcut care se aude din ce în ce mai tare: quiet quitting este real și amenință să devină mai mult decât o tendință. 

Este o idee virală care s-a răspândit pe rețelele sociale: milioane de oameni nemulțumiți au spus că nu vor să muncească mai mult la locul de muncă decât ceea ce presupune munca lor. 

Demisia tăcută în practică pare că, în loc să demisioneze cu adevărat, angajații rămân la locul de muncă, dar refuză să investească prea mult în acesta. Cariera nu mai joacă un rol major în viața lor și refuză din ce în ce mai mult sarcini de lucru care nu sunt în fișa postului. 

Conform cercetărilor Gallup, peste 50% dintre lucrătorii din SUA, poate și mai mulți, lucrează în regimul demisiei tăcute. Procentul de persoane angajate stagnează și se ridică la doar 32%, iar procentul de persoane complet neangajate, așa-numitele loud quiter, care protestează zgomotos, este în creștere și acum este în jurul valorii de 18%. 

Așadar, majoritatea forței de muncă este formată din oameni care demisionează în liniște de la job, cu tendința de a se alătura minorității nu atât de liniștite.  

Care sunt semnele că un angajat a demisionat în liniște? 

1. Angajament insuficient 

Dacă un angajat care anterior a fost excelent în îndeplinirea sarcinilor sale, fără un motiv aparent, începe să-și întârzie sarcinile de serviciu, este probabil un fenomen de demisie tăcută. Astfel de angajați nu se mai oferă voluntari pentru a-și asuma un proiect sau pentru a ajuta un nou coleg, ci se concentrează doar pe ei înșiși și pe sarcinile care le sunt atribuite. 

2. Doar prezență fizică la întâlniri 

Angajații care au trecut la modul de demisie tăcută, de obicei nu vorbesc în ședințe și nu contribuie în niciun fel la discuție și brainstorming. Dacă este o întâlnire online, de obicei, microfonul lor este dezactivat și camera este oprită. 

3. Refuzul respectării termenelor 

Deși nu trebuie să se aștepte ca angajații să lucreze peste orele suplimentare, uneori este pur și simplu necesar un mic efort suplimentar pentru a finaliza un proiect la timp. Oamenii care demisionează în liniște fără să spună nimănui despre asta refuză să facă acest lucru. 

4. Lipsa relațiilor cu ceilalți membri ai echipei 

Munca în echipă este cheia afacerii de astăzi. Dacă un membru evită comunicarea cu restul echipei sau participă doar atât cât este prescris, fără implicare reală, probabil că este o persoană nemulțumită.  

Care sunt cauzele acestui fenomen 

Deși mulți ar dori să dea vina pe cei care lucrează în modul demisiei tăcute pentru lene, situația este de fapt mai complexă. Numărul de angajați pentru care demisia tăcută este o opțiune acceptabilă sugerează că aceasta este o problemă sistemică. Unele dintre cauze sunt: 

  • tratament defectuos la locul de muncă;
  • prea multe sarcini de lucru;
  • repartizarea insuficientă a rolurilor;
  • lipsa de comunicare și suport managerial;
  • prea multă presiune când vine vorba de termene-limită. 

Din cauza unor astfel de condiții, mulți au experimentat burnout la locul de muncă și și-au pus serios în pericol sănătatea mentală și fizică. Fenomenul demisiei tăcute a apărut sub forma unui fel de mișcare pe rețelele sociale ca o încercare a angajaților de a se apăra de presiunea de la locul de muncă. 

Cum să previi o demisie tăcută 

Nu este în interesul companiilor să aibă angajați care lucrează fără entuziasm și angajament. Afacerea de astăzi necesită angajați motivați. Prin urmare, numărul tot mai mare de persoane care își anulează în liniște ascultarea este o problemă serioasă pentru angajatori. 

Vestea bună este că fiecare companie poate crea un mediu de afaceri care va stimula și va încuraja oamenii. Astfel, poate preveni fenomenul de demisie tăcută. Acestea sunt doar câteva dintre modalități: 

1. Gestionarea solicitării 

În afacerile moderne nu este ușor să distribui sarcinile de lucru. De multe ori trebuie făcut ceva ce nu este prevăzut în plan, apar noi termene-limită și angajații trebuie să facă puțin mai mult decât era planificat. În acest caz, trebuie să delegați sarcinile cu atenție, să aveți grijă să nu supraîncărcați persoanele și să le arătați angajaților că efortul lor suplimentar a fost observat și va fi apreciat în mod adecvat. 

2. Remunerarea corectă 

Una dintre principalele cauze ale demisiei tăcute sunt orele suplimentare subapreciate sau neplătite. Pentru mulți angajați, nu este vorba doar de bani, ci și de lipsa de respect față de timpul suplimentar alocat. Un angajator care se așteaptă ca angajații să lucreze peste program și căruia nu-i pasă de sentimentele lor nu va avea o problemă nu numai cu demisiile tăcute, ci și cu plecarea efectivă a persoanelor. Prin urmare, este întotdeauna bine să existe un sistem de recompense elaborat – de la bani, la măriri, la alte beneficii care vor motiva angajații. 

3. Respect pentru căile individuale de carieră 

Nu toți angajații au aceeași cale – unii vor să avanseze, în timp ce alții sunt mulțumiți de poziția lor actuală. Un management bun ar trebui să-i recunoască pe cei care sunt motivați să obțină mai mult și să le delege responsabilități și sarcini în consecință și să-i respecte pe cei care sunt mulțumiți acolo unde se află. 

4. Aprecierea angajaților 

Comunicarea deschisă și dialogul autentic pot preveni multe probleme. Angajații ar trebui încurajați să-și exprime opiniile și să nu fie ignorați. Multe nemulțumiri viitoare pot fi prevenite vorbind și respectându-se. 

5. Respectul pentru limite 

Timpul privat al angajaților este doar al lor și nu ar trebui să li se acorde sarcini după terminarea programului. De asemenea, angajații nu sunt obligați să explice angajatorului de ce nu pot efectua ore suplimentare. 

6. Onestitate în ceea ce presupune jobul 

Mulți oameni vor să renunțe când își dau seama că postul pentru care s-au înscris implică mult mai multe sarcini și responsabilități decât li s-a spus. Companiile adesea nu explică suficient de clar care sunt îndatoririle și responsabilitățile rolurilor respective și astfel creează nemulțumiri. A fi deschis în privința asta poate reduce multe probleme de la rădăcină. 

7. Cultivarea unor relații bune 

Dacă managementul superior, mediu sau inferior construiește relații bune cu angajații, aceștia vor avea șanse mult mai mari de a preveni nemulțumirea. Accesibilitatea, umanitatea și deschiderea permit tuturor celor din companie să se simtă parte dintr-o echipă care are grijă de fiecare individ, precum și de companie. 

  • 07.11.2023 10:27

Comentariu