UN JOB FOARTE BINE PLĂTIT

Inteligenţa emoţională

Ce reprezintă inteligenţa emoţională?

Inteligența emoțională reprezintă „un set de abilități emoționale care ne permit să alegem cea mai bună modalitate pentru a utiliza sentimentele și mecanismele inconștiente instinctive, în interacțiunea cu alte persoane, precum și înțelegerea și îmbunătățirea noastră" (Daniel Goleman). Este un mod diferit de a fi inteligent.

Inteligența emoțională include cunoașterea a ceea ce simțiţi și utilizarea propriilor sentimente pentru a lua decizii bune în viață. Este capacitatea de a gestiona în mod corespunzător dispozițiile proaste și capacitatea de a controla instinctul și se bazează pe conștientizarea propriilor sentimente în momentul în care au avut loc. 

Acest lucru înseamnă, de asemenea, că dispuneţi de capacitatea de a fi motivat și optimist și atunci când suferiţi eșecuri în atingerea unui obiectiv. Include capacităţi precum empatia, cunoașterea a ceea ce simt alte persoane, precum și abilitățile sociale (inteligența socială) - relații bune cu ceilalți, gestionarea emoțiilor în relații, convingere, capacitatea de a negocia, de a conduce etc. Persoanele inteligente emoțional dispun de un nivel ridicat de toleranță față de diferite evenimente, capacitatea de a le raționaliza, sunt echilibrate și dispun de un bun autocontrol, rareori au emoții și își controlează cu pricepere dispoziția.

inteligenţa emoţională

Inteligenţa emoţională – componentele de bază:

  • Identificarea emoțiilor (identificarea lor în momentul în care acestea apar)
  • Utilizarea emoțiilor (utilizarea acelor emoții care ne ajută să rezolvăm problema în mod constructiv)
  • Înțelegerea emoțiilor (claritate a ceea ce simțim, precum și înțelegerea completă când, din ce motiv și în ce mod apar emoţiile și care sunt consecințele acestora)
  • Gestionarea emoțiilor (modalități constructive de a le utiliza în cel mai bun mod și gestionarea acestora)

 

Cum se dezvoltă inteligenţa emoţională?

  • Învățați să vă recunoașteți sentimentele - cum vă simțiți într-un moment oarecare, ce este ceea ce vine direct de la dumneavoastră și de la alții, ce impact are asupra comportamentului, ce este cel mai important? Asumați-vă responsabilitatea pentru sentimentele dumneavoastră - Nu căutaţi în alţii explicaţii pentru ceea ce simțiți și nu vă prezentaţi în mod constant precum o victimă. Recunoașteți ceea ce simțiți și încercați să înțelegeți din ce motiv simțiți respectivul lucru.
  • Anticipați-vă sentimentele - Învăţaţi să anticipați modul în care veți reacționa după un anumit eveniment sau acțiune. Acest lucru depinde în mare măsură de cât de bine vă cunoașteți pe voi înșivă. Este important să știţi ce și în ce moment să așteptaţi ceva de la dumneavoastră.
  • Întrebaţi-i pe alții cum se simt - Nu puteţi ști cum se simte cineva dacă nu îl întrebaţi, doar dacă aveţi o empatie foarte dezvoltată și o intuiție. În orice caz, trebuie mai întâi să îi înțelegeți ca apoi să vă puteţi manifesta compasiunea faţă de ei. Trebuie să îi ascultați cu atenție fără prejudecăți.
  • Fiți mai puțin sensibili - Dacă cineva spune ceva, iar dumneavoastră nu sunteți de acord, nu vă retrageți sau nu atacați imediat. Asemenea reacții vorbesc doar despre faptul că nu puteți face față criticii. Luați în considerare comentariile, iar apoi reacționați.
  • Priviţi problemele în întregime - Gândiți-vă cât de gravă este problema dumneavoastră. Dacă această problemă deja nu va mai exista după o singură zi sau o săptămână şi nu va avea nici măcar consecințe semnificative, merită oare să vă enervaţi și să ridicaţi o tensiune pentru voi înșivă sau pentru ceilalţi? Încearcaţi să eliminaţi impulsivitatea din comportamentul dumneavoastră, deoarece va duce adesea la efecte nedorite.

Ce reprezintă inteligenţa emoţională 

Organizații competente emoționale - inteligența emoțională la serviciu

Cercetările recente sugerează că organizațiile care înțeleg oamenii, care sunt, așa cum se numesc în prezent, „inteligente emoțional", adesea, prin intermediul propriilor rezultate le depăşesc în mare măsură pe cele care nu sunt. În zilele noastre, emoțiile sunt importante. De fapt, ele pot fi de două ori mai importante decât inteligența convențională în combinaţie cu expertiza, dacă vrem să ne bazăm pe succesul la serviciu.

Organizațiile care au dezvoltat o competență emoțională a echipei sale de vânzări au descoperit că, de exemplu, ca urmare a acelui rezultat, cifra de afaceri (încasarea) a fiecărui individ poate fi chiar dublată. Timpul necesar pentru dezvoltarea produsului și introducerea acestuia pe piață este, de asemenea, redus semnificativ atunci când construiți competențe emoționale în echipele dumneavoastră de cercetare și dezvoltare.

În mod similar, numeroase studii care sunt în curs de desfășurare, demonstrează că majorarea capitalului emoțional în cadrul organizației aduce beneficii, precum și inovații de calitate, rentabilitatea investițiilor prin intermediul unor noi strategii, tehnologii și profituri, păstrarea talentelor într-un procent mult mai mare şi majorarea productivității.

Dr. Karen Moloney, partener la o firmă britanică de consultanță în resurse umane Moloney & Gealy și profesor la un seminar la Centrul European de Management, pe tema „Construirea unei organizații inteligente emoțional", oferă sfaturi pentru crearea eficientă a capitalului emoțional în cadrul organizației: „Trebuie să atrageți, să păstraţi şi să dezvoltați persoane foarte talentate; nu numai cele care sunt extrem de profesioniste sau foarte capabile, ci și cele care dau dovadă maturitate emoțională pentru a face față complexității, neclarităţii, nesiguranței, riscurilor și diversității timpului nostru. Mai presus de toate, aveți nevoie de cei care înțeleg cum să încurajeze și să păstreze alte persoane talentate".

Inteligența emoțională este ceva ce se construiește și se dezvoltă pe tot parcursul vieții și munca la evoluția ei este un proces care durează. Identificarea emoțiilor și a gestionării emoțiilor se poate învăţa dacă se accesează în mod corespunzător la dezvoltarea abilităților emoționale necesare pentru acest lucru. Persoanele care se caracterizează prin inteligență emoțională redusă trebuie să determine ce comportament a dus la un astfel de nivel de dezvoltare a inteligenței emoționale și să lucreze în mod corespunzător la o soluție. Un test de inteligență emoțională vă poate ajuta să evaluați cât sunteţi de inteligenţi din punct de vedere emoţional, înainte de a vă decide să lucrați la dezvoltarea acestor abilități cu persoane care sunt experte în acest domeniu.

Vezi toate textele din Baza de cunoştinţe » Vezi textele în această categorie »
Poate v-ar interesa aceste articole
5 paşi pentru o vânzare de succes Cum să anticipați viitoarea cerere?
Motivația angajaților – 6 strategii de motivare a angajaţilor Procesul de aprovizionare cu cadre – baza unei afaceri de succes
Dacă sunteţi interesat de ocupaţiile din acest domeniu, vedeţi programul: HR Management.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este în curs.

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.

Înscrie-te