UN JOB FOARTE BINE PLĂTIT

Management strategic

Pentru a utiliza în mod optim toate resursele din cadrul unei companii trebuie să se definească clar obiectivele, ceea ce presupune munca organizată a companiei. Managementul strategic este foarte important. Acest lucru este valabil și pentru organizațiile mai mici, pentru că și ele vor să lupte pentru poziția lor pe piață.

Planificare pe termen lung și management strategic

Managementul echipelor nu este o abilitate modernă. Încă de la începutul dezvoltării civilizației umane s-a recunoscut că obiectivele pe termen lung și pe termen scurt sunt cel mai eficient atinse cu un management adecvat al oamenilor. Din acest motiv, tendința de a conduce un grup spre atingerea unui scop comun a fost prezentă chiar la începutul dezvoltării umane.

Dacă comparăm managementul modern cu modalitatea anterioară de management, putem constata că managementul modern are metode mai moderne și că obiectivele sale sunt oarecum diferite, dar esența este aceeași. Ambele moduri de management tind să găsească soluții eficiente pentru toate problemele pe drumul către obiectiv. Tocmai metodele de management strategic sunt folosite pentru a obține rezultate pe termen lung.

Înainte de a forma strategia companiei, este necesar să se definească ce anume urmărește compania respectivă, adică trebuie să se definească misiunea și viziunea sa.

O misiune este un obiectiv general. Ea explică scopul de bază al organizației, adică definește de ce există compania. Viziunea descrie mai detaliat poziția companiei în viitor. Așadar, prin definirea misiunii, viziunii și obiectivelor se pun bazele managementului strategic și abia apoi se pot defini obiective pe termen lung și se pot crea strategii concrete.

Ce reprezintă managementul strategic?

Managementul strategic este un set de decizii și activități de afaceri care vizează atingerea obiectivelor de afaceri pe termen lung ale companiei. De fapt, managementul strategic se ocupă de managementul companiei, deoarece prin intermediul acestuia se planifică activități și se iau decizii importante din punct de vedere strategic.

Un exemplu de decizie strategică ar putea fi decizia unei companii de a se concentra pe e-Commerce și generarea venitului pe internet. Așadar, deciziile strategice se referă în general la viitor, așa că trebuie să alegeți momentul potrivit pentru poziționare și să asigurați condițiile unei afaceri profitabile.

Este foarte important să recunoaștem și să profităm de oportunitatea care apare pe piață. Este vorba despre managementul modern al companiei. Pe baza obiectivelor și a condițiilor de afaceri, trebuie să se creeze o strategie cu care organizația se va pregăti pentru provocările viitoare. În acest fel, compania va fi pregătită pentru eventuale situații de criză, dar și pentru oportunități de afaceri.

Dacă planificarea se face prin analiză strategică se obține o evaluare a schimbărilor care vor avea loc în mediu și a modului în care aceste schimbări vor afecta compania.

Deciziile strategice sunt influențate în mare măsură de părțile interesate – indivizi sau organizații care sunt în vreun fel interesate de realizarea unei anumite strategii a companiei. Ei au influență asupra tuturor celor mai importante decizii din cadrul companiei și astfel determină direct succesul afacerii. Având în vedere că fiecare are propriile interese, se întâmplă ca diferite părți interesate să încline spre idei opuse, motiv pentru care luarea deciziei finale poate fi destul de complexă.

Diferitele ambiții și motive ale părților interesate duc la confruntarea opiniilor, deoarece se întâmplă adesea ca lucruri diferite să le lege de o anumită companie. Din acest motiv, și obiectivele lor personale vor fi diferite. Există două tipuri de părți interesate:

  • interne – proprietari, factori de decizie, angajați și sindicate;
  • externi – clienți, concurenți, furnizori, asociații comerciale, organizații politice, instituții financiare, guvern.

Este necesar să se satisfacă interesele tuturor părților interesate importante pentru a comercializa cu succes produsul. Există exemple în care produsele inferioare se descurcă mai bine pe piață și acest lucru se întâmplă tocmai datorită unei strategii mai bine planificate.

Este clar că premisa pentru succesul oricărei companii constă în faptul că managerii trebuie să știe să facă bani.

Principalele componente ale managementului strategic

Managementul strategic constă din patru componente importante, care pot fi văzute drept calea de dezvoltare a unei strategii de succes.

Oameni la întâlnire de afaceri

Analiza mediului – Presupune cercetarea mediului intern și extern al companiei. Deciziile se iau pe baza rezultatelor obținute. Când cercetăm mediul intern, ne facem o idee mai bună despre punctele forte și slabe ale organizației și despre situația din cadrul sistemului în general, în timp ce analiza externă oferă o imagine mai clară asupra concurenței și a situației de pe piață.

Determinarea cursului de acțiune – Aceasta se referă la luarea deciziilor cu privire la activitățile companiei în perioada următoare. În această parte se iau decizii legate de lansarea de noi produse, deschiderea de noi piețe etc.

Planificare strategică – Se referă la definirea obiectivelor pe care compania dorește să le atingă. Procesul constă în crearea mai multor strategii posibile, luând în considerare numeroși factori pentru a lua în considerare corect toate opțiunile și a lua cea mai bună decizie posibilă.

Implementarea strategiei – Implică faptul că acțiunile planificate sunt implementate în conformitate cu strategia planificată. Această fază constă în strategie operațională, managementul resurselor umane, eficiență și control.

Importanța planificării strategice

Planificarea strategică determină în mare măsură succesul afacerii. Aceasta include:

  • analiza categoriei industriale și a posibilităților acesteia;
  • analizarea tendințelor pieței;
  • analiza concurenței;
  • cercetarea clienților și analizarea dorințelor și nevoilor acestora;
  • idei pentru produse și servicii noi;
  • intrarea pe noi piețe.

Planificarea pe termen lung ar trebui să fie diferită de planificarea strategică. Planificarea strategică nu este abordată presupunând că situația viitoare va fi mai favorabilă decât cea actuală. Pentru ca sistemul de afaceri să fie pregătit pentru toate provocările, este important să faceți o analiză bună a situației reale.

Cu o analiză strategică de înaltă calitate a mediului intern și extern, putem diagnostica punctele slabe, punctele forte și oportunitățile companiei pentru care a fost făcută analiza, precum și eventualele pericole care o amenință.

Se întâmplă adesea ca planurile pe termen lung să fie numite și planuri strategice, ceea ce este legitim. Opusul nu este corect, pentru că nu orice plan pe termen lung este și o analiză strategică. Cu toate acestea, implementarea deciziilor strategice necesită o perioadă mai lungă.

În industria IT, acest mod de a lua decizii este deosebit de pronunțat. Tehnologia se dezvoltă cu mare viteză și din acest motiv este necesar să fim în permanență orientați spre viitor. Nu este o întâmplare rară ca o evaluare greșită a tendințelor pieței, atunci când vine vorba de dezvoltarea tehnologică, să ducă la prăbușirea unei companii.

Exemplul despre cum o evaluare greșită poate pune în pericol afacerile poate fi văzut în cazul companiei finlandeze Nokia. Nokia a fost un producător important de telefoane mobile și a respins în mod constant introducerea sistemului de operare Android. Acum compania HMD Global produce telefoane Nokia sub licența lor, dar acestea se bazează pe sistemul Android. Piața ar arăta probabil diferit astăzi dacă managementul strategic al Nokia ar fi fost mai competent.

Acesta este doar unul dintre multele exemple care demonstrează că managementul strategic poate influența modul de supraviețuire a unei organizații. Prin urmare, faptul că o companie are succes astăzi nu înseamnă că va avea succes mâine.

Persoana cu tabletă în mână

Metodele analizei strategice

Există o serie de metode de analiză a mediului de afaceri. Printre cele mai populare analize se numără analiza SWOT. Este vorba despre o tehnică de management strategic prin care se realizează o mai bună înțelegere a punctelor forte (Strength), punctelor slabe (Weakness), oportunităților (Opportunities) și amenințărilor (Threats) atunci când vine vorba de o organizație. Datorită acestui tip de analiză, este posibil să vedem legătura dintre aceste dimensiuni și să obțineți astfel o imagine cuprinzătoare.

Pe baza analizei SWOT se obține o prezentare a stării obiective a situației în companie. Ea pune bazele pentru a face concluzii importante pe baza cărora se formează cele mai bune strategii posibile. O categorie destul de importantă în această analiză este influența concurenței, deoarece afectează nivelurile actuale de cerere și ofertă, dar și viitorul afacerilor.

De exemplu, concurența este adesea studiată în industria IT, iar cazurile de spionaj industrial nu sunt rare. Motivul pentru care se face acest lucru este tocmai dezvoltarea rapidă a tehnologiei. O companie care rămâne în urmă este amenințată cu colapsul. De aceea, analiza SWOT și alte modalități de verificare a situației sunt foarte importante pentru fiecare companie.

Prin urmare, managementul strategic conține un număr mare de elemente, unde datele sunt analizate în detaliu. Aceasta include controlul tuturor proceselor de producție ale companiei pentru a asigura implementarea eficientă a strategiei definite anterior. Scopul final este cu siguranță o afacere de succes în prezent, dar și asigurarea condițiilor pentru profitabilitatea pe termen lung în afaceri.

Abilităţile de afaceri care vă garantează profituri mari

Am pregătit pentru dvs. un document cu sfaturi şi cu descrierea abilităţilor de afaceri care vă garantează profituri mari, indiferent de ocupaţia dvs. Pentru a prelua raportul, daţi clic aici.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este în curs.

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.

Înscrie-te