Pripremite se za novo poslovno doba. Prijavite se!

SEM – Search Engine Marketing: Marketing prin motoarele de căutare

Pentru ca o afacere să aibă succes, trebuie să concepem o strategie de promovare bună. Acest lucru este foarte important mai ales dacă lucrăm pe internet. În acest caz trebuie să aplicăm cunoștințele din domeniul Search Engine Marketing (SEM). Este vorba despre un set de metode de promovare plătită și organică a site-urilor web. 

Search Engine Marketing

Odată cu creșterea numărului de site-uri, a apărut și nevoia de a ușura căutarea lor. Acesta este rolul principal al motoarelor de căutare care au devenit o parte indispensabilă a internetului. Având în vedere că informații similare se pot găsi în mai multe locuri, a fost creat un sistem care clasifică site-urile după calitate. 

Clasificarea site-urilor a creat oportunități de câștig deoarece a devenit clar foarte repede că cele mai vizitate site-uri sunt cele de pe prima pagină a rezultatelor căutării. Deoarece nu e posibil ca toate site-urile să ajungă în top în mod organic, a doua opțiune este promovarea. Astfel, oricine poate să concureze pentru o poziție de top în rezultatele căutării. 

Pe măsură ce promovarea pe internet a devenit tot mai importantă, a crescut și concurența pentru poziționarea anunțurilor în funcție de cele mai populare cuvinte cheie introduse în căutare. Astăzi, publicitatea de căutare este un element foarte important pentru fiecare companie modernă. Pentru a obține rezultatele așteptate, se folosesc metode precum Search Engine Marketing. Această ramură a marketingului se ocupă cu combinarea metodelor organice și plătite cu scopul de a realiza obiectivele companiei legate de promovarea online. 

Ce este Search Engine Marketing?

Toate companiile importante din lume au un site oficial pe internet. Acesta este punctul de pornire pentru toate activitățile de marketing pe internet. De aceea, este important ca această prezentare web să fie foarte bine optimizată, adică să conțină un conținut relevant care va atrage atenția cumpărătorului. Ca să obțină efectul dorit, site-ul trebuie să fie bine clasificat în Google Search. Desigur, există și alte motoare de căutare, dar având în vedere că Google domină piața, toată atenția se îndreaptă asupra lui. 

Dacă vreți să ajungeți repede în top, trebuie să plătiți motorul de căutare. Google, fiind cel mai influent motor de căutare, câștigă miliarde de dolari din plasarea anunțurilor. Totuși, plata este doar o parte din strategia SEM, care este foarte complexă. 

Deoarece totul depinde de rezultatele căutării, SEM a început să fie denumit din ce în ce mai des Search Marketing. Deși optimizarea site-urilor este în continuare foarte importantă, când vine vorba de SEM, PPC devine tot mai important. Din acest motiv SEM este asociat din ce în ce mai mult cu metodele de promovare plătită. 

Trebuie să menționăm că combinația de publicitate pe internet și optimizare a site-urilor este în continuare cea mai bună metodă pentru dezvoltarea afacerii pe termen lung. De aceea, de la experții SEM se așteaptă să cunoască foarte bine ambele metode de marketing digital.

Cum poți să ajungi în topul căutărilor pe Google?

Deși există multe alte motoare de căutare (Bing, DuckDuckGo, Yandex, Yahoo, Ask.com…), Google domină piața globală. Practic, din acest motiv toate activitățile de promovare a site-ului pleacă de la acest motor de căutare. 

Una din primele etape ale poziționării site-ului este optimizarea SEO. Aceasta presupune o serie de activități care vor permite site-ului să se poziționeze în mod natural în rezultatele căutării. 

Există diferite tehnici de optimizare a site-ului, iar acestea se pot grupa în funcție de respectarea regulilor. Trebuie să știm că nu toate metodele de optimizare SEO sunt bune, deși acest lucru se poate face primul. 

În consecință, există trei clasificări de bază ale optimizării în funcție de respectarea regulilor: white hat, gray hat și black hat.

White hat SEO

Tehnica white hat SEO implică faptul că, în timpul lucrului la site, respectați toate regulile impuse de Google. Este cea mai bună tehnică deoarece conduce la cea mai eficientă optimizare a site-ului pe termen lung. Asta înseamnă că în timpul lucrului se creează un conținut de calitate și original, că linkurile duc către pagini similare și că se folosesc cuvintele cheie adecvate. 

De aceea, este clar că cei mai de succes experți SEO recomandă folosirea exclusivă a metodelor de optimizare white hat. Și în timp ce alte metode pot aduce rezultate pe termen scurt, este vorba de o abordare riscantă care atrage după sine sancțiuni dure. De aceea, cea mai mai bună alegere este calitatea site-ului, nu trucuri cu efect pe termen scurt. 

Gray hat SEO

Metoda de optimizare gray hat reprezintă „zona gri”. Din acest grup de metode fac parte activitățile care nu sunt interzise, dar nici permise. Deci, folosirea unor strategii gray hat nu va atrage sancțiuni, deși nimeni nu garantează că Google nu va sancționa astfel de activități în viitorul apropiat. 

Aceste metode pot să „dea roade” de mai multe ori dacă știți să le aplicați în mod corect. Părerile despre aceste strategii diferă printre experții SEO, dar toți sunt de acord că implică un risc. Țineți cont că totuși vorbim despre tactici care sunt la jumătatea drumului de cele interzise - black hat SEO. 

Black hat SEO

Black hat, adică pălăria neagră, este un sinonim pentru băieții răi din filmele western, iar acest sens a fost transferat și în lumea SEO. De vreme ce comparăm această tehnică SEO cu niște personaje negative, e clar că intrăm într-o zonă de mare risc pentru site. 

Tehnicile black hat se folosesc atunci când cineva vrea să păcălească sistemul, adică pe Google. Asta înseamnă că face totul pentru a prezenta site-ul ca fiind unul de calitate deși nu este. Și dacă la început era mai greu să separăm „grâul de pleavă”, metodele de verificare folosite acum sunt mult mai eficiente. Pedepsele pot fi clasificarea slabă, chiar ștergerea completă din căutări! Și știm foarte bine că un site care nu este vizibil pe Google, practic nu există. 

Marketingul SEM

Optimizarea SEO corectă a unui site 

Când vorbim despre optimizare, o împărțim în trei tipuri: SEO tehnic, on-page SEO și off-page SEO. Fiecare din aceste procese este important pentru rezultatul final, așadar neglijarea unuia poate avea o influență imensă asupra clasificării site-ului. 

SEO tehnic

Scopul acestui tip de optimizare este grija față de calitatea tehnică a site-ului. Pentru Google este important ca site-ul să respecte anumite standarde ca să fie poziționat bine în căutări. 

Viteza site-ului 

Acest aspect este foarte important pentru clasificarea site-ului. Mai precis, imaginile și textul trebuie să se încarce repede, la fel ca toate celelalte elemente de pe pagini. Pentru asta, fotografiile și celelalte elemente de grafică trebuie să aibă dimensiunea adecvată. 

Pentru viteza de încărcare este important și hostingul, adică calitatea serverului pe care se află site-ul. Hostingul de calitate poate să susțină multe accesări fără ca serverul să „cadă”. Acest lucru este foarte important pentru site-urile de e-commerce care conțin multe pagini și fotografii, dar și pentru site-urile care atrag mulți vizitatori. În acest sens, viteza și stabilitatea sunt esențiale, lucru de care Google este conștient. 

SSL

Siguranța utilizatorilor și a datelor lor este foarte importantă pentru Google. De aceea, este foarte important elementul SSL (Secure Socket Layer), care reprezintă criptarea legăturii dintre server și internet browser. 

Este vorba despre criptarea dintre server și motorul de căutare și se referă la acele site-uri al căror URL începe cu https://. Google a început să favorizeze site-urile care au această criptare, considerându-le mai sigure. 

Receptivitatea site-ului 

Următorul criteriu Google recomandat se referă la receptivitatea site-ului. De fapt, site-urile ar trebui să fie mobile friendly, adică să se afișeze ușor și clar pe ecranele telefoanelor smart și ale tabletelor.

Site-urile receptive au un mare avantaj față de cele care arată bine doar în varianta desktop. Google este conștient că majoritatea utilizatorilor navighează pe internet de pe telefoanele mobile, de unde și insistența pe acest element. 

Aici am menționat doar o parte din elementele care alcătuiesc SEO tehnic. Lista finală a elementelor pe care le-am putea menționa este mai lungă, și odată cu dezvoltarea tehnologiei se prelungește suplimentar. De aceea, este important să fim întotdeauna la curent cu cele mai noi trenduri pentru ca site-ul să rămână în top. 

On-page SEO

Etapa următoare a procesului de optimizare ne duce la on-page SEO. Aici vorbim despre perfecționarea conținutului site-ului. Pentru o optimizare on-page SEO de succes, trebuie să respectăm numeroase metode și reguli. Unul din cele mai importante criterii este un conținut de calitate cu cuvinte cheie adecvate și bine folosite. 

Deși este vorba despre un domeniu foarte complex, chiar și începătorii pot face multe pentru a-și îmbunătăți site-ul dacă respectă anumite reguli on-page SEO.

  • Page Title – titlul paginii este un element on-page foarte important. Este foarte important ca în titlul paginii să se regăsească cuvântul cheie. De exemplu: Ghid de Search Engine Marketing pentru începători, unde cuvântul cheie este Search Engine Marketing. 
  • Structura URL – adresa paginii unde ar fi bine să se regăsească un cuvânt cheie sau o variantă a acestuia. 
  • Meta Description – scurtă descriere a paginii care apare în rezultatele căutării. 
  • Conținut de calitate – unul din cele mai importante elemente fără care nici nu putem să înceapă optimizarea site-ului. Este important ca conținutul să fie relevant, original și în conformitate cu tema site-ului. Pe cât este de important să scriem un conținut de calitate și util, pe atât este de important să-l prezentămîn mod adecvat ca să fie mai ușor de citit și de căutat. Textul de pe pagină ar trebui să fie organizat în paragrafe mai mici, separat prin subtitluri, cu cuvinte cheie (și variațiile lor) utilizate corect. 
  • Subtitluri în text – clarifică și ajută cititorul să se descurce mai bine în text. În unele subtitluri ar trebui introdus cuvântul cheie sau o versiune a sa. Subtitlurile sunt marcate cu h2, h3, h4 etc. 
  • Legarea – legarea paginilor de un site se numește legare internă. Aceasta se folosește pentru a atrage atenția vizitatorului la conținuturi similare. Legarea internă este importantă deoarece îi indică motorului de căutare că site-ul este conectat în mod corect. Pe lângă linkurile interne, sunt preferate și linkurile externe care indică conținutul de pe alte site-uri cu autoritate, care sunt apropiate de tema abordată. 
  • Optimizarea pentru dispozitivele mobile a crescut foarte mult în importanță în ultimii ani, deoarece din ce în ce mai multe persoane accesează motoarele de căutare de pe dispozitivele lor mobile. De aceea, site-urile trebuie să fie optimizate pentru ecranele mici ale telefoanelor și tabletelor. 
  • Optimizarea fotografiilor presupune introducerea descrierii imaginii (textul alt), a titlurilor și denumirii corecte a fotografiei. Această introducere a unei descrieri poate să influențeze clasificarea mai bună a paginii în căutări. 

Off-page SEO

Ultima etapă a mai bunei optimizări a site-ului se referă la tehnica legată de optimizarea off-page SEO. Deci, când postăm pe site un conținut de calitate, putem să accesăm activități în afara site-ului, care sunt legate de promovarea conținutului. De asemenea, sunt relevante și linkuri de calitate de pe alte site-uri de referință. 

Principala activitate off-page SEO se numește link building sau crearea pe alte site-uri de linkuri care duc la site-ul vostru. Cea mai bună formă de link building este crearea linkurilor naturale, respectiv a acelor linkuri care apar când cineva a postat pe pagina sa un link care duce la pagina voastră (deoarece i-a plăcut conținutul vostru). 

Pe lângă cele menționate, alte modalități de a obține linkuri constau în achitarea unei taxe sau postare individuală pe forumuri, în comentariile altor texte etc. Însă, trebuie să avem grijă la această tehnică backlink, deoarece Google nu o aprobă. 

Search Engine Marketing expert

Search Engine Marketing și publicitatea plătită 

Search Engine Marketing (SEM) se referă la crearea de campanii plătite care sunt plasate, în general, în rezultatele căutării. Aici putem să vorbim despre anunțurile plătite ca să fie vizibile și în care clicurile utilizatorilor sunt plătite, numărul de vizualizări (de exemplu în anunțurile video), achizițiile etc. 

Pe această cale, un site care abia a fost creat poate să înceapă foarte repede să fie clasificat în topul rezultatelor căutării pentru cuvântul relevant. Combinația între optimizarea SEO bună și această formă de publicitate poate să dea rezultate foarte rapid. 

Scopul campaniei publicitare este de a atrage vizitatori ai prezentării online a afacerii voastre. Cei interesați de cele oferite în anunț vor da clic probabil pe linkul care duce la site (landing page) unde se face publicitate produsului/serviciului. Dacă pagina este de calitate, iar oferta atractivă pentru vizitator, sunt șanse mai mari ca acesta să facă ce vreți - achiziție sau o altă acțiune. 

Un apel la acțiune poate fi cumpărarea produsului/serviciului, înscrierea pe lista de e-mail, completarea unui sondaj etc. Însă, dacă vizitatorii părăsesc dezamăgiți pagina de destinație, PPC marketingul sau orice formă de publicitate plătită, a fost inutilă. 

Platforme pentru publicitate pe internet 

Pentru a crea cu succes o campanie de marketing pe internet, trebuie să cunoașteți foarte bine tehnicile de marketing, dar și să știți să folosiți platformele pentru publicitate. Există mai multe tipuri de platforme, iar cu această ocazie atragem atenția asupra celor mai populare de pe piață, care oferă soluții foarte bune pentru diferite tipuri de afaceri. 

Google Ads este platforma dominantă prin intermediul căreia se poate face publicitate pe internet. Să zicem că Google search lansează zilnic aproximativ un miliard de rezultate ale căutării, așadar nici nu e de mirare că este una din cele mai dominante platforme pentru publicitate și că lasă în urmă concurența când vine vorba de publicitatea pentru cele mai populare cuvinte. 

Microsoft Ads este platforma pentru publicitate pe internet a motoarelor de căutare Bing și Yahoo. Ca să devină mai competitive pe piață, aceste două companii au permis crearea de campanii pentru ambele motoare de căutare. 

În ceea ce privește nivelul de popularitate, cele două motoarele de căutare menționate nu se pot compara încă cu Google, deși în anumite cazuri au anumite beneficii pe care le avantajează. De exemplu, Bing se folosește cel mai mult în America, și există o diferență de preț și o concurență mai mică pentru anumite cuvinte. 

Facebook Ads este platforma de publicitate a celei mai mari rețele de socializare din lume. Pe lângă Facebook, companiei include și Instagram al cărei număr de utilizatori crește de la o zi la alta. Datorită numeroaselor date personale despre utilizatorii rețelei și mass-mediei pe care le deține această platformă, este posibilă filtrarea precisă a anunțurilor, așadar acestea sunt afișate doar grupului de persoane care ar putea fi interesat de anunț. Cu alte cuvinte, anunțurile se pot afișa persoanelor din anumite locații, de un anumit sex, cu o anumită experiență etc. 

AdRoll este o platformă care retarghetează oamenii prin bannere, cu ideea de a le prezenta mai mult conținut de care ar putea fi interesați. În cadrul acestei platforme pentru publicitate există multe site-uri unde se poate posta, iar pe lângă asta este posibilă și postarea pe Google și pe rețelele de socializare. 

SEM – dacă vă gândiți să vă faceți publicitate pe internet 

SEM este un set excelent de tehnici pentru clasificarea și promovarea site-ului, a produselor și serviciilor. Obținerea unor rezultate foarte bune pe internet se poate face dacă combinați creșterea organică cu campanii publicitare de calitate. 

Cu o abordarea corectă se pot obține rezultate foarte bune în căutări, ceea ce va avea un efect pozitiv asupra afacerii. Astfel, mijloacele investite se vor întoarce și vor permite dezvoltarea afacerii. De aceea vă recomandăm să dobândiți cunoștințele de expert în domeniul marketingului online. Cu abordarea potrivită, Search Engine Marketing este un aliat fantastic în dezvoltarea afacerii. 

Abilităţile de afaceri care vă garantează profituri mari

Am pregătit pentru dvs. un document cu sfaturi şi cu descrierea abilităţilor de afaceri care vă garantează profituri mari, indiferent de ocupaţia dvs. Pentru a prelua raportul, daţi clic aici.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2024/25 este deschisă.

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.

Înscrie-te