Fă un plan și începe o carieră de succes în 4 pași!

Marketingul digital

În era digitală multe companii au fost nevoite să se adapteze noilor trenduri pentru o mai bună funcționare. Astfel, acum promovarea afacerii și căutarea publicului au devenit mult mai ușoare datorită strategiilor și instrumentelor marketingului digital. 

https://www.business-academy.ro/cms/mestoZaUploadFajlove/business-management.jpg

Cu ajutorul internetului, companiilor se folosesc de diferite activități promoționale pentru a atrage atenția potențialilor clienți asupra produselor și serviciilor sale. Datorită noilor tehnologii și a telefoanelor mobile, se poate comunica în orice moment cu utilizatorii. 

Inovațiile tehnologice au adus o flexibilitate mai mare și un mod mai eficient de adresare către consumatori. Astfel se intră mai ușor în contact, ceea ce permite o comunicare mai strânsă dintre reprezentanții brandului și public. 

Ce este marketingul digital?

Marketingul digital a devenit parte componentă și este aproape inseparabil de internet. Cu siguranță ați văzut până acum reclamele de pe Google, afișe pe site-uri sau cu postări sponsorizate pe Facebook. Dacă adăugăm și newslettere promoționale și mesaje Viber, este clar că suntem înconjurați de reclame. 

Interesant este faptul că, în calitate de utilizatori, ne-am obișnuit în totalitate cu reclamele online. Acest lucru nu este de mirare, deoarece consumatorii sunt tot mai mult pe internet, așadar prezența companiilor este tot mai mare. De aceea, metodele clasice de marketing iau tot mai mult locul campaniilor digitale. Avantajele sunt numeroase, de la finanțe până la targetarea mai ușoară a publicului.

Marketingul digital, nu doar că poate fi convenabil față de canale tradiționale de marketing, dar este și mult mai precis când vine vorba despre rezultatele activităților de marketing. 

Cu alte cuvinte, datorită instrumentelor și a diferitor tehnici de marketing digital, puteți vedea cu exactitate ce este bun în afacerea voastră și ce trebuie schimbat. Cunoștințele adecvate și abilitățile din domeniul marketingului digital devin tot mai necesare pentru succesul în lumea afacerilor moderne. 

Definiția marketingului digital 

Marketingul digital se definește care un mod de promovare și de vânzare a produselor și serviciilor prin intermediul canalului online de comunicare. Aceste activități se îmbunătățesc în mod constant, ascultând comportamentul și dorințele utilizatorilor de internet. Din acest motiv trebuie definit bine grupul țintă.  

Pentru ca activitatea de promovare să aibă succes, trebuie să știm cui ne adresăm, ce nevoi are și cum putem ajuta. Asta ușurează mult activitățile promoționale și vânzarea produselor. 

Tocmai acesta este unul din motivele pentru care marketingul digital este în avantaj față de metodele și tehnicile tradiționale de promovare. Imaginați-vă că spoturile TV pot fi vizibile doar celor pe care chiar îi interesează. Și pe când acest lucru este imposibil în mass-media clasică, marketingul digital oferă această posibilitate. 

Un alt avantaj se referă la măsurarea succesului unei campanii publicitare. Și în timp ce reclama la televizor este un instrument de marketing puternic, nu există informații precise despre reacția spectatorilor. 

În cazul marketingului pe internet sunt disponibile și informații precum numărul de clicuri sau lungimea vizionării videoului. La acest lucru trebuie adăugat că aveți la dispoziție și informații despre utilizatori (sex, vârsta, domiciliu…). Datorită acestor informații, se poate planifica campania pentru un anumit grup țintă și se poate plasa anunțul la care se va obține angajament maxim. 

Acest mod de promovare online este una din principalele premise pentru succes în lumea de afaceri. Deși mesajele publicitare sunt peste tot în jurul nostru, nouă ne apar doar cele care ne interesează cel mai mult. Acest lucru este posibil datorită tehnicilor avansate folosite de marile companii (în primul rând Google și Facebook) pentru a afla cât mai multe despre utilizatorii lor. 

Merită investiția în marketingul digital?

Nu demult, pe vremea sistemelor analogice, marketerii au creat campanii și se lăsau conduși în primul rând de părerea subiectivă. Atunci nu se putea ajunge la o informație precisă despre cât de real este interesul pentru produs. Chiar și în cazul succesului produsului, a fost imposibil să se stabilească cât a fost de importantă campania de marketing. 

Acesta este și în continuare cazul cu metodele clasice ale marketingului precum afișul, reclame la radio și TV sau anunțuri în ziare. Chiar dacă există anumiți parametrii statistici, este imposibil de stabilit cât de reușită este o activitate concretă. 

Însă, când vine vorba despre campanii digitale, situația este relativ alta. Campaniile online sunt foarte precise, așadar întotdeauna știți câți bani ați cheltuit și ce ați primit înapoi. Mai mult, în anumite cazuri se poate stabili câți utilizatori au cumpărat produsul datorită campaniei voastre publicitare. 

După cum se poate observa, activitățile din cadrul campaniilor digitale sunt, de regulă, mult mai ieftine, iar rezultatele măsurabile. Astfel, efectul mijloacelor investite este mai mare, iar strategiile de marketing și tehnicile se pot modifica în funcție de reacția publicului.  

Merită investiția în marketingul digital

Consumatorii sunt veriga-cheie pentru succesul fiecărei afaceri 

Pentru a aplica cu succes o campanie digitală, trebuie definit cu precizie cui vă adresați. Pe baza informațiilor despre obiceiurile consumatorilor se pot crea campanii pe care le vor vedea doar anumiți utilizatori. Astfel, mesajul publicitar se trimite persoanei care într-adevăr va fi interesată. 

Efectul campaniei este relativ ușor de verificat. Spre deosebire de mass-media clasică, serviciile de internet oferă informații precum numărul de utilizatori care au dat clic pe anunț. Rezultatele obținute vorbesc și despre cum se vând produsele, precum și dacă noii cumpărători au ajuns prin intermediul anunțului postat. 

Obiectivul final nu este o accesare simplă a site-ului, ci este important și ce face ulterior utilizatorul. Dacă este vorba despre un magazin online, veți dori să vă viziteze utilizatorul, să cumpere ceva și să devină client regulat. Pentru a atinge constant obiectivele campaniei, trebuie înțeles pe deplin comportamentul utilizatorului. Aceasta este baza pentru eventualele schimbări în modul de comunicare, deoarece nevoile utilizatorului se schimbă odată cu timpul. 

Pe lângă acest lucru, nu se poate discuta despre una sau mai multe strategii universale sau de tip care pot aduce rezultate. La marketingul digital sunt valabile reguli similare ca și în advertisingul clasic. Dacă știți cui vă adresați și înțelegeți nevoile sale, veți plasa produsul mai ușor. 

De aceea, la crearea reclamei, deseori nu se vinde doar produsul, ci și stilul de viață și prestigiul. De aceea, avem companii ale căror produse sunt mai scumpe decât la concurență deși diferența de calitate este minimă.

Campaniile online pot avea numeroase componente (segmente). Rezultatele campaniilor online vor fi vizibile doar dacă segmentele sale sunt bine sincronizate. Segmentele campaniei online vor fi gestionate supă factori precum: tipul de public, canal de plasare a mesajului, dar și tipul de produs și serviciu. 

Deci, marketingul digital este rentabil, doar se pune întrebarea care tehnici trebuie folosite la crearea campaniei. Există mai multe segmente ale promoției online, unde fiecare are rolul lui. Și în timp ce separat au o anumită putere, cu o participare unică se atinge cel mai bine scopul. Depinde de la caz la caz care segmente se vor folosi pentru anumite campanii, în funcție de complexitatea sarcinii. 

Tehnicile marketingului digital 

Tehnicile marketingului digital

Marketingul prin e-mail 

Deși multora li se pare că marketingul prin e-mail este învechit, este vorba despre una dintre cele mai eficiente metode de promovare. Aici, în primul rând, se referă la e-mailurile promoționale unde ne adresăm clienților vechi și celor viitori. 

Există diferite tipuri de e-mailuri, iar aici vom menționa doar câteva din cele obișnuite, precum: invitația la abonament la newsletter, promoții de sezon, anunțuri privind reduceri și oferte speciale în cadrul programului loyalty sau e-mailuri de mulțumire după achiziție sau înregistrare.  

Împreună pentru toate tipurile de e-mailuri promoționale este chemarea la acțiune, adică se stabilește comunicarea cu clientul (posibil). Un avantaj suplimentar la marketingul de e-mail este că practic nu costă nimic, dar se poate câștiga mult. Este suficient ca un procent din utilizatori să reacționeze la mesajul primit pentru a obține un beneficiu. Poate 2% nu pare important, dar dacă se ia în considerare că un newsletter este trimis la zeci de mii de adrese, devine clar că este un mare succes.  

Trebuie menționat că în urma utilizării malițioase mari, cei mai mari clienți de e-mail precum Gmail și Hotmail au dezvoltat filtre pentru blocarea mesajelor spam. Deși la prima vedere sună ca o problemă, de fapt, este vorba despre un mare avantaj. De fapt, un e-mail scris de calitate va ocoli protecțiile și va transmite cu succes mesajul către destinatar. 

Datorită tuturor celor menționate, marketingul prin e-mail este marketingul viitorului, deși unora li se pare greșit că este depășit.

SEO

Search Engine Optimization (SEO) reprezintă activitățile care ajută ca un anumit site să se claseze cât mai bine în căutările pe internet. Acest lucru înseamnă că poziția în Google va depinde mult de optimizarea site-ului. 

Pentru o bună clasificare a paginilor web în căutări, este important să se verifice cuvintele-cheie pentru care se va optimiza conținutul. Acestea sunt cuvintele care definesc cel mai bine cu ce se ocupă site-ul, deoarece astfel va atrage vizitatori. Desigur, nu sunteți nici primii nici ultimii care vor să se clasifice bine pentru cuvinte-cheie. De aceea, este necesar ca în Google să se vadă că oferiți cel mai de calitate conținut. 

Cuvintele care descriu cel mai simplu nevoia grupului țintă de regulă au cea mai puternică concurență. Pentru a depăși concurența, trebuie să investiți mult efort în optimizarea site-ului. Marketingul SEO presupune numeroase metode pentru îmbunătățirea site-ului, dar poate este și cea mai importantă parte a acestui proces de expert care conduce proiectul. 

PPC

PPC (Pay-per-Click) este forma de publicitate digitală care se plătește după numărul de clicuri din partea utilizatorilor interesați de soluția publicitară. Anunțul poate fi o postare, link sau afiș sponsorizat care spune utilizatorului să facă o anumită acțiune. Astfel, utilizatorului i se propune să acceseze site-ul e-commerce, prezentările pe rețele de socializare, să vizioneze conținutul video etc. Pentru această formă de publicitate digitală, se folosesc în primul rând Google Ads și Facebook Ads.

Cu cât este definit mai bine publicul (sex, locația, vârsta, limba…), cu atât numărul de clicuri va fi mai mare. PPC marketing aduce pe perioadă limitată rezultate foarte bune, dar trebuie ținut cont că această activitate nu este gratuită. Dimpotrivă, această strategie poate să cheltuiască rapid sume foarte mari de bani. De aceea este important ca utilizatorii care dau clic să fie într-adevăr interesați de produs. 

Rezultatele pe care le poate obține afacerea voastră de la PPC sunt aproape instantanee. Dacă campania PPC est creată adecvat, rezultatele nu vor întârzia. Dacă vreți să creați o campanie bună, trebuie să aveți anumite cunoștințe despre cum se face și cum se setează. Fiți convinși că această formă de publicitate va aduce rezultate foarte bune. 

SEM

Search Engine Marketing (SEM) este tehnica de marketing digital al cărei scop este o poziționare mai bună a afacerii voastre pe internet în rezultatele căutării în browsere. Pentru a obține o poziție bună în motoarele de căutare trebuie să fiți atenți la optimizarea site-ului pentru cuvinte-cheie, dar și să investiți mijloace financiare și cunoștințe în publicitatea pay-per-click. 

SEM se consideră o sinteză a tehnicii PPC și SEO, care în combinație pot poziționa și evidenția afacerea voastră pe internet față de concurență. 

Affiliate marketing reprezintă promovarea afacerii în cadrul rețelei afiliate partenere. Se câștigă în cazul în care un produs se vinde prin intermediul acestei rețele. Pentru a fi mai clar, imaginați-vă că produsele voastre sunt recomandate (sau se vând la liber) de către site-urile partenere. 

Vizitatorii acestor site-uri se familiarizează cu produsele, iar când vor să cumpere ceva, linkul îi duce către site-ul vostru. De fiecare dată când vizitatorul, care a venit de la un alt site, cumpără pe site-ul vostru, site-ul afiliat primește un procent din vânzare. 

Este vorba despre o afacere online populară, așadar și oferta parteneriatelor afiliate este mare, dar nu toți oferă același nivel de calitate. De aceea, pentru parteneri afiliați alegeți site-urile care atrag în primul rând grupul țintă dorit. Deci, dacă un site are un număr mare de vizite, asta nu trebuie să însemne neapărat că site-ul respectiv va fi partener afiliat ideal pentru afacerea voastră. 

Este vorba despre un sistem de revânzare unde managerii afiliați se străduiesc ca prin conținut de calitate să atragă un anumit grup țintă și să-i facă interesați de anumite produse. Deși este vorba despre o afacere care nu cere prea multă investiție financiară, este nevoie de mult efort și creativitate pentru a obține un câștig bun. 

Social media marketing

În social media marketing, principalul mod de plasare a mesajelor de marketing sunt rețele de socializare și mass-media. Promovarea și comunicarea cu utilizatorii se desfășoară pe platformele de socializare precum Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Pinterest etc. 

Datorită rețelelor de socializarea și a mass-mediei, urmăritorii unui anumit brand, respectiv a paginii sau contului său, se pot familiariza mai îndeaproape cu activitățile, produsele, promoțiile și acțiunile sale. 

Rețelele de socializare reprezintă o metodă eficientă pentru crearea unei baze de urmăritori fideli și fani ai brandului, așadar și comunicarea cu ei poate fi mai simplă, mai rapidă și directă. 

Extinderea bazei de potențiali cumpărători se poate face și prin intermediul colaborării cu influenceri (personalități cunoscute care influențează grupul țintă). Promovarea produselor și a serviciilor în acest fel poate fi un mijloc foarte bun pentru extinderea conștiinței despre o anumită afacere sau brand. 

Content marketing

Scopul content marketingului este atragerea potențialilor clienți astfel încât li se va oferi conținutul care îi interesează. Astfel se atrage atenția utilizatorului asupra unui anumit domeniu și se creează nevoia după un anumit produs. De exemplu, site-ul pentru închirierea apartamentelor atrage clienții cu sfaturi legate de locuință, interior, prețul de închiriere etc. 

Un conținut de calitate și „împachetat” de design poate obține rezultate mult mai bune decât oricare alt conținut și metoda de marketing clasic. Acestea pot fi blogurile, postările pe rețele de socializare, e-books, tutoriale video, webinare etc. 

Conținutul creat în campaniile de marketing sunt foarte importante, deoarece cumpărătorii nu vor să piardă timpul cu conținuturi neimportante. De aceea, content marketingul este unul dintre cele mai importante segmente de campanii digitale. 

Cunoașterea grupului țintă

Ce trebuie să știți pentru a crea o campanie de marketing eficientă?

  1. Cunoașterea grupului țintă 

Prima regulă care trebuie știută este că nu există tip de produs care să fie interesant tuturor. Deci, grupul țintă nu pot fi toți. Dacă orientați campaniile de marketing către populație, este foarte probabil că veți cheltui degeaba bani, iar ca rezultat veți obține rezultate slabe. În loc de asta, este mult mai inteligent să vă focusați pe un anumit grup țintă și să plasați campaniile care le vor atrage atenția. 

  1. Cât de bine cunoașteți obiceiurile posibililor cumpărători?

Pentru un plasament de succes al produselor și serviciilor trebuie să știți obiceiurile posibililor clienți, respectiv a utilizatorilor de internet. Când știți cine formează grupul vostru țintă, trebuie să vă gândiți și la cum folosesc internetul (unde se deplasează, ce îi interesează, cum și când cheltuiesc bani etc.). 

Adresarea către un public țintă adecvat poate crește venitul, dar și cunoașterea obiceiurilor lor poate ușura comunicarea cu aceștia. Strategiile de afaceri și gestionarea, astfel încât să se „asculte” nevoile cumpărătorilor și să se urmărească obiceiurile lor, pot îmbunătăți foarte mult afacerea. 

  1. Setarea obiectivelor clare 

În marketingul digital se pot folosi numeroase strategii și tehnici. Unele dintre ele pot fi de succes în realizarea conștiinței despre brand, iar altele pot aduce rezultate de vânzare foarte bune. De aceea, uneori este greu de stabilit care este cea mai bună. Decizia despre tehnicile corecte pe care le puteți aplica în strategia de marketing digitală ar trebui să fie gestionarea după scopul dorit. Scopul vostru în campania digitală poate fi creșterea vizitelor pe site sau obținerea contactelor noi pentru reîmprospătarea listei de e-mail existente, sau pentru rezultate de vânzare mai mari în magazinul online. 

Când treceți cu un scop clar definit la crearea campaniei, va fi mult mai clar să alegeți tehnicile corespunzătoare în strategia de marketing de plasare a mărfii/serviciului pe internet.

  1. Așteptări reale 

Una dintre capcanele care trebuie evitată este setarea obiectivelor care nu sunt reale. Uneori, așteptările prea mari pot fi o problemă în afacerea voastră. Dacă analizați bine piața, o stabiliți și apoi cunoașteți grupul țintă, sunt șanse mici să supraestimați posibilitățile marketingului digital și să cheltuiți mai mulți bani decât este necesar. 

Având în vedere că toate rezultatele marketingului digital sunt măsurabile, este foarte important să analizați rezultatele obținute. Acestea vă vor ajuta să vă îmbunătățiți activitățile promoționale și să le neutralizați sau să evitați complet instanțele rele în afacere. 

Dicționar de termene de marketing

Dicționar de termene de marketing 

ROI – Prescurtarea de la „Return on Investment”, presupune relația dintre investiție și rezultat în campania digitală. Există un ROI pozitiv și unul negativ. Dacă pentru o campanie se cheltuie mai mult decât s-a investit, este vorba despre un ROI negativ. În sens invers, când câștigul este mai mare decât investiția, este vorba despre un ROI pozitiv. 

Long-tail keyword (SEO) – Cuvânt-cheie mai lung care se cere într-un domeniu specific, care concretizează domeniul de afacere. Acest cuvânt-cheie va atrage un grup mai mic de oameni, dar mult mai interesat de afacerea voastră. 

Native advertising – Este vorba despre aspectul textelor și conținuturilor obișnuite care sunt create în scopul promovării. Native advertising plasează temele care sunt apropiate de produsele pe care le promovează, dar care pot fi interesante unui anumit grup țintă. Exemplu de native advertising poate fi promovarea cărților de marketing pe internet pe blogul pentru publicitate online. 

Call To Action – Arată o acțiune pe care vrem să o facă utilizatorul când vede anunțul sau când citește textul. Acțiunea așteptată poate fi lăsarea datelor, achiziția produsului, anchetă etc. Cel mai bine este când există chemarea la o acțiune. Acțiunea poate fi pusă la sfârșitul textului, dar se poate găsi și în mai multe locuri în text. 

Click Through Rate (CTR) – Este vorba despre o informație din care se vede câte persoane au dat clic pe link în e-mailul primit. Această informație poate fi prezentată și la alte acțiuni precum: pagini de vânzare, text pe site, anchete etc.  

Cost per Acquisition (CPA) – Metrica de marketing car arată care este costul de marketing de aducere a unui cumpărător pe site. Rezultatul CPA se obține astfel încât suma costului total pentru campanie se împarte cu numărul conversiilor realizate pe site (de ex. vânzarea). Această metrică este indicatorul final care vorbește despre succesul unei campanii de marketing. 

Reach – Informație care vorbește despre numărul de persoane care au reacționat la anumite activități promo. De exemplu, statistica reach pe Facebook vă poate oferi informația despre câte persoane au văzut publicarea sau reclama voastră. Există o deosebire dintre reach-ul organic și cel plătit. Este vorba despre traficul apărut datorită recognoscibilității unui brand, a recomandării, experienței avute, în timp ce cel plătit presupune vizitarea sau reacția persoanelor realizată printr-o postare plătită. 

Cărți care merită citite

Marketingul digital este tot mai mult parte componentă și de nelipsit din lumea de afaceri modernă. Tendințele de afaceri vorbesc tot mai mult de faptul că piața online a progresat și că tot mai mulți cumpărători folosesc beneficiile achiziției online. Cunoașterea bazelor marketingului digital a devenit aproape o prioritate, indiferent dacă administrați o afacere care se ocupă de producția, revânzarea sau oferirea de servicii. Este important să urmăriți trendurile actuale și să știți ce inovații puteți folosi cel mai bine în afacere. Legat de asta, la final, vă recomandăm cu căldură câte titluri care vă pot ajuta să vă orientați și să vă familiarizați mai bine cu temele din domeniul marketingului digital. 

  • Kerpen, Dave. Likeable Social Media, Third Edition – How To Delight Your Customers, Create an Irresistible Brand & Be Generally Amazing On All Social Networks That Matter. 2019
  • Kurtz, Brian. Overdeliver: Build a Business for a Lifetime Playing the Long Game in Direct Response Marketing. 2019
  • Paulson, Matthew. Email Marketing Demystified – Build a Massive Mailing List, Write Copy that Converts and Generate More Sales. 2019.
  • Kane, Brendan. One Million Followers: How I Built a Massive Social Following in 30 Days. 2018
  • Ryan Deiss, Hennesberry Russ. Digital Marketing for Dummies. 2017
  • Kosorin, Dominik. Introduction to Programmatic Advertising. 2016

Abilităţile de afaceri care vă garantează profituri mari

Am pregătit pentru dvs. un document cu sfaturi şi cu descrierea abilităţilor de afaceri care vă garantează profituri mari, indiferent de ocupaţia dvs. Pentru a prelua raportul, daţi clic aici.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2022/23 este în curs

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.