Metodologia feedback-ului

Termenul de feedback (FB) a fost împrumutat din cibernetică, context în care are sensul unui proces de returnare parţială sau totală la sursă. În psihologie, feedback-ul este reacţia exprimată pe care o persoană o provoacă prin comportamentul, gândirea sau emoţiile sale.

FB poate fi: 

  • pozitiv – atunci funcția sa este schimbarea (funcţie de modelare)
  • negativ – atunci funcţia sa este adaptarea (funcţie de corectare)

Moduri posibile de a oferi un FB:

  • pronunţarea unei hotărâri asupra unui lucru – „Ceea ce faci acum nu este bine nici pentru tine nici pentru mine, din cauza..., şi nici nu va rezolva situaţia; încetează şi spune-mi ce te-a deranjat, ce te-a neliniştit...”
  • descrierea fenomenului – „Văd, aud că tu lucrezi...”
  • mărtusirea propriilor sentimente - „Când faci asta, eu mă simt...”

Reguli de a oferi un feedback. Persoana căreia i se dă un FB:

  • trebuie să înţeleagă informaţia
  • trebuie să fie capabilă să accepte informaţia
  • trebuie să fie capabilă să facă ceva cu informaţia respectivă

Indicaţii în vederea oferirii unui FB:

Deşi există multe aspecte ale FB-ului, despre care se poate discuta, vom enumera câteva „nevoi” speciale care pot face FB-ul constructiv şi care permit evitarea unor reacţii defensive care sunt în plus şi care blochează comunicarea.

  • Propriile observaţii, reacţii şi decizii trebuie prezentate ca atare şi nu ca fapte.
  • FB-ul trebuie să se refere la un comportament relevant sau la un rezultat, nu la personalitatea individuală. 
  • FB-ul trebuie exprimat în termenii specifici ai comportamentului observat, nu în general sau global.
  • Când FB-ul trebuie să fie evaluativ și nu descriptiv, trebuie menționat faţă de care criteriu, posibil rezultat sau posibilă îmbunătăţire.
  • FB-ul referitor la un anumit comportament, trebuie să includă şi viziunea asupra unui astfel de comportament în general, dacă este «bine» sau «rău»; şi să specifice comportamentele care se pare că limitează efectivitatea completă sau realizarea.
  • FB-ul care se referă la o problemă, poate ajuta persoana respectivă să-și înțeleagă comportamentele alternative.
  • FB-ul trebuie să evite termenii provocatori din punct de vedere emoţional, cei care pot provoaca reacţii tumultoase şi defensive.
  • FB-ul trebuie să se refere la acele aspecte ale comportamentului asupra cărora persoana are control deplin.
  • Când se confruntă cu reacții de apărare sau cu reacţii emoţionale, persoana care oferă FB-ul trebuie să ducă la bun sfârşit reacţiile respective: înainte de a încerca să convingă, să rezoneze sau să ofere informaţii suplimentare.
  • FB-ul trebuie oferit într-un mod care implică acceptarea receptorului ca pe o persoană valoroasă şi acceptarea dreptului de a fi diferit.

Instrucţiuni în vederea acceptării unui FB:

  • Ascultaţi cu atenţie înainte de a răspunde.
  • Nu permiteţi instalarea instantanee a unei reacții de apărare, ci notaţi-vă întrebările existente şi dezacordurile.
  • Parafrazaţi ceea ce aţi auzit pentru a verifica dacă aţi auzit bine.
  • Solicitaţi să vi se explice ceea ce aţi auzit, solicitaţi exemple pentru aspectele neclare sau cu care nu sunteţi de acord, parafrazaţi din nou.
  • Evaluaţi cu atenţie exactitatea şi valoarea potenţială a ceea ce aţi auzit (verificarea interioară şi exterioară a exactităţii).
  • Adunaţi informaţii suplimentare și din alte surse (din alte contexte şi cu alţi oameni) sau prin observarea propriului comportament şi a reacţiilor altora faţă de acesta.
  • Nu reacţionaţi violent dacă FB-ul este corect, folosiţi informaţia respectivă pentru a vă modifica comportamentul.
Vezi toate textele din Baza de cunoştinţe » Vezi textele în această categorie »
Poate v-ar interesa aceste articole
Cum să controlaţi clienţii cheie? 5 tehnici de luare a deciziilor
Are sens să investim în cunoştinţe? 17 roluri principale ale managerilor