Metodologia feedback-ului

Termenul de feedback (FB) a fost împrumutat din cibernetică, context în care are sensul unui proces de returnare parţială sau totală la sursă. În psihologie, feedback-ul este reacţia exprimată pe care o persoană o provoacă prin comportamentul, gândirea sau emoţiile sale.

FB poate fi: 

  • pozitiv – atunci funcția sa este schimbarea (funcţie de modelare)
  • negativ – atunci funcţia sa este adaptarea (funcţie de corectare)

Moduri posibile de a oferi un FB:

  • pronunţarea unei hotărâri asupra unui lucru – „Ceea ce faci acum nu este bine nici pentru tine nici pentru mine, din cauza..., şi nici nu va rezolva situaţia; încetează şi spune-mi ce te-a deranjat, ce te-a neliniştit...”
  • descrierea fenomenului – „Văd, aud că tu lucrezi...”
  • mărtusirea propriilor sentimente - „Când faci asta, eu mă simt...”

Reguli de a oferi un feedback. Persoana căreia i se dă un FB:

  • trebuie să înţeleagă informaţia
  • trebuie să fie capabilă să accepte informaţia
  • trebuie să fie capabilă să facă ceva cu informaţia respectivă

metodologia feedback-ului

Indicaţii în vederea oferirii unui FB:

Deşi există multe aspecte ale FB-ului, despre care se poate discuta, vom enumera câteva „nevoi” speciale care pot face FB-ul constructiv şi care permit evitarea unor reacţii defensive care sunt în plus şi care blochează comunicarea.

  • Propriile observaţii, reacţii şi decizii trebuie prezentate ca atare şi nu ca fapte.
  • FB-ul trebuie să se refere la un comportament relevant sau la un rezultat, nu la personalitatea individuală. 
  • FB-ul trebuie exprimat în termenii specifici ai comportamentului observat, nu în general sau global.
  • Când FB-ul trebuie să fie evaluativ și nu descriptiv, trebuie menționat faţă de care criteriu, posibil rezultat sau posibilă îmbunătăţire.
  • FB-ul referitor la un anumit comportament, trebuie să includă şi viziunea asupra unui astfel de comportament în general, dacă este «bine» sau «rău»; şi să specifice comportamentele care se pare că limitează efectivitatea completă sau realizarea.
  • FB-ul care se referă la o problemă, poate ajuta persoana respectivă să-și înțeleagă comportamentele alternative.
  • FB-ul trebuie să evite termenii provocatori din punct de vedere emoţional, cei care pot provoaca reacţii tumultoase şi defensive.
  • FB-ul trebuie să se refere la acele aspecte ale comportamentului asupra cărora persoana are control deplin.
  • Când se confruntă cu reacții de apărare sau cu reacţii emoţionale, persoana care oferă FB-ul trebuie să ducă la bun sfârşit reacţiile respective: înainte de a încerca să convingă, să rezoneze sau să ofere informaţii suplimentare.
  • FB-ul trebuie oferit într-un mod care implică acceptarea receptorului ca pe o persoană valoroasă şi acceptarea dreptului de a fi diferit.

Instrucţiuni în vederea acceptării unui FB:

  • Ascultaţi cu atenţie înainte de a răspunde.
  • Nu permiteţi instalarea instantanee a unei reacții de apărare, ci notaţi-vă întrebările existente şi dezacordurile.
  • Parafrazaţi ceea ce aţi auzit pentru a verifica dacă aţi auzit bine.
  • Solicitaţi să vi se explice ceea ce aţi auzit, solicitaţi exemple pentru aspectele neclare sau cu care nu sunteţi de acord, parafrazaţi din nou.
  • Evaluaţi cu atenţie exactitatea şi valoarea potenţială a ceea ce aţi auzit (verificarea interioară şi exterioară a exactităţii).
  • Adunaţi informaţii suplimentare și din alte surse (din alte contexte şi cu alţi oameni) sau prin observarea propriului comportament şi a reacţiilor altora faţă de acesta.
  • Nu reacţionaţi violent dacă FB-ul este corect, folosiţi informaţia respectivă pentru a vă modifica comportamentul.

Vezi toate textele din Baza de cunoştinţe » Vezi textele în această categorie »
Poate v-ar interesa aceste articole
Adaptabilitatea - de ce este importantă și cum se poate dezvolta Cum să influențați alte persoane?
23 de sfaturi pentru atragerea mai multor clienţi prin mica publicitate Conducere
Dacă sunteţi interesat de ocupaţiile din acest domeniu, vedeţi programul: Management şi HR Management.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2018/19 este în curs

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.