Conducere

// Colţ pentru manageri şi manageri de HR

„Conducătorii de top sunt responsabili pentru 85% din eșecurile din punct de vedere al calităţii,

prin urmare ei trebuie să fie liderii schimbărilor."- J.M.Duran

 

Conducere se defineşte ca o gestionare a unei acţiuni unice, având drept scop realizarea obiectivelor de afaceri ale organizației. Managementul reprezintă un concept mult mai larg decât conducerea. În cadrul managementului, accentul se pune pe analiza rațională a situației, dezvoltarea strategiei, coordonarea activităților, administrarea și controlul angajaților.

Pentru a se asigura calitatea, este necesară conducerea și managementul. Mai precis, succesul permanent al unei organizații și îmbunătățirea calității se realizează prin înlocuirea și completarea acestor două procese. Un lider bun nu trebuie să posede abilități manageriale. Acestea pot fi deținute de angajații săi. Totuşi, un manager de succes, manager de top, trebuie să ştie să conducă oamenii.

Diferenţa dintre un lider şi un manager
LIDER MANAGER
dezvoltă
încredere
întreprinde lucruri bune
menţine
control
realizează lucrurile bine


Deţinerea unei carisme la un lider depinde de calitățile sale personale, de personalitatea sa, de situația în care acționează etc. Pentru a avea carismă, liderul trebuie să aibă interese comune cu angajații, un grad înalt de încredere în angajați, să placă la angajații, să aibă capacitatea de a-i influența, să aibă o imagine de competență, capabilitate profesională, performanță în muncă și conducere.

Conducere și deținerea puterii

Pentru a putea conduce cu succes angajații, conducătorul trebuie să dețină o putere corespunzătoare. Sursele de putere sunt diferite, depinde de manageri și de rolurile acestora în organizație:

  • puterea legitimă – bazată pe autoritatea şi ierarhia funcţiei propriu-zise
  • puterea de recompensă – recompensarea comportamentului dorit sub formă de câştig, avansare şi răsplată
  • Puterea compulsivă – efect sub formă de pedeapsă
  • puterea de referinţă – influenţa asupra angajaților prin exemplul personal
  • puterea specialistă, expertă – bazată pe cunoştinţele de expert ale managerului.

conducere

Pentru a ghida angajații, în funcție de calitate, este mai bine să combinați toate aceste tipuri de putere. „Cu cât este mai mare puterea pe care o aveți, cu atât trebuie să o utilizați mai puțin. Consolidați-vă puterea și construiți-o prin transmiterea autorității altora", a menţionat unul dintre directorii executivi ai Colgate Palmolive.

În practică, de obicei, în întreprinderile noastre autohtone, conceptul de management este identificat cu cel de conducere, iar administrarea este considerată una dintre funcțiile managementului. Conducere în sine, are un rol important, creativ și operațional în modelarea ambientului pentru calitate. Rolul managementului de vârf în construirea unui ambient pentru calitate rezultă din înțelegerea administrării calității. Îşi îndeplinește rolul de conducere prin crearea unei viziuni, a unei misiuni, a unui plan strategic etc.

Cerințele faţă de angajați sunt stabilite, de obicei, sub forma unor standarde scrise, instrucțiuni, proceduri și solicitări orale regulate.

Caracteristicile și rolul managementului de vârf în conducerea și dezvoltarea resurselor umane:

  • să se dezvolte în propria companie
  • să aibă un contact bun cu angajații și relații stabile
  • să fie pregătit să preia riscul
  • să aibă suficient timp pentru implementarea deciziilor
  • să creeze condiţii pentru inovaţii
  • să planifice în permanenţă şi să le vorbească angajaţilor despre viitor.

Managementul de top își realizează rolul în construirea unui ambient organizațional pentru calitate, începând de la planificare, apoi selectarea personalului, introducerea în muncă, formarea și dezvoltarea personalului, până la organizare, motivare și control. Prin implicarea personală, conducătorul prezintă angajaților că interesul conducerii și al angajaților reprezintă succesul organizației și calitatea muncii pe care o desfășoară împreună.

De o mare însemnătate este importanţa conducătorilor direcţi pentru construirea unui ambient pentru calitate. Conducătorii direcți sunt în contact direct cu angajații. În sistemele mari, angajații nu au ocazia să-și vadă managerii de vârf (top). Angajații se adresează în general primilor conducători care reprezintă pentru angajaţi întreprinderea, respectiv angajatorul. În acest sens, comportamentul angajaților depinde în mare măsură de conducătorii direcți. O companie care neglijează importanța conducătorilor direcți pierde șansa de a colabora cu succes cu angajații și șansa de a asigura o calitate.

Conducătorul direct trebuie să fie împuternicit să-și exprime nevoile, să definească condițiile necesare pentru admiterea și planificarea orarului asociaților. El planifică munca și delegarea asociaților săi, coordonează realizarea unor lucruri, controlează şi face corecții. Fără conducători direcţi, bine selectați și instruiți, este imposibil să se construiască un ambient de calitate. O organizație care dorește să-şi îmbunătățească calitatea în activitățile sale este necesar să includă selectarea și educația managerilor direcți.

Un exemplu personal, autoritatea morală și profesională poate dezvolta energia creativă a  angajaților și poate crea un mediu favorabil pentru o muncă de calitate și pentru respectarea nevoilor clienților.

Vezi toate textele din Baza de cunoştinţe » Vezi textele în această categorie »
Poate v-ar interesa aceste articole
4 cel mai frecvent întâlnite greșeli în definirea unei strategii de marketing Cum să rezolvați reclamațiile clienților?
Stiluri de conducere (leadership) Aveți un plan de marketing?
Dacă sunteţi interesat de ocupaţiile din acest domeniu, vedeţi programul: Management.

Verificați dacă mai sunt locuri disponibile! Sesiunea de înscrieri 2018/19 este în curs

Pentru a afla mai multe despre înscriere, daţi clic aici.